B2B webbutik
Arbetar du med B2B-kunder ser dina behov för det mesta annorlunda ut jämfört med B2C-affären. Företagskunder gör ofta större inköp, inköpsprocessen sträcker sig oftast över flera dagar, och kraven på individuell prissättning, attesteringar och interna processer är höga.
Ökad försäljning
Produktinformation, videor, bilder, dokumentation, relaterade produkter, recensioner, tillbehör, vad andra också har köpt, inköpslistor, rabattsystem, kupongkoder, fraktmekanismer, kampanjer, etc.
Mekanismerna som kan användas för att öka försäljningen i en B2B-webbutik är många, och vi har erfarenhet av de flesta.
Självbetjäning
Låt dina kunder själva registrera beställningar när det passar dem.
Ge kunder tillgång till orderhistorik så att de enkelt kan köpa samma produkter igen. Ge dem tillgång till fakturahistorik, obetalda fordringar, orderstatus, spårningsnummer från Bring med mera.
Dina anställda bör använda sin tid för att lägga till värde för kunden, inte för manuella operationer med orderhantering.
Ge kunder möjlighet att älska dina lösningar mer än konkurrenternas. Det är det självbetjäning handlar om.
Automatisering
Tiden för manuella operationer är förbi. Självbetjäning och integration är centrala faktorer för automatisering.
Automatisering handlar om att ta bort så många mänskliga ingripanden i en process som möjligt.
Låt oss tillsammans gå igenom era processer och se hur mycket tid och pengar ni kan spara genom att tänka på automatisering.
Integrering
När kunden har registrerat ordern i din webbutik ska den överföras till orderhanteringssystemet.
Om lagersaldot ändras i lagersystemet bör webbutiken uppdateras.
Och när en order har skickats bör ordern kunna spåras i webbutiken via till exempel Bring. Alla relevanta ändpunkter bör integreras: ordrar, produkter, lager, kunder, projekt, fakturor, etc.
Erfaren leverantör
Genom åren har vi levererat ett antal mycket framgångsrika B2B-webbutiker. Lösningar som har minskat våra kunders kostnader betydligt, ökat försäljningen och bidragit till att företag kan använda sin tid till åtgärder som tillför kunden värde – istället för att vara en ordermottagning.
Några av systemen vi erbjuder integrationer till:
Therese Bengtsson
VD, Maksimer AB
Vill du veta mer?
Vi träffas gärna för att diskutera utmaningar och lösningar för dig och din organisation.