5 tips för framgång: Så här går du tillväga för att få den bästa integrationen mellan ERP-systemet och webbutiken

Publisert:

Om du planerar att bedriva både fysisk och online-handel behöver du ett bra ERP-system för att hantera din ekonomistyrning. Dessutom behöver du självklart en pålitlig e-handelslösning som är anpassad efter dina behov.

Utöver detta är det en stor fördel att du har en integration som sömlöst sammanför dessa två system och minskar behovet av manuella uppgifter och tråkiga rutiner.

Maksimer har ett dedikerat integreringsteam som dagligen arbetar med dessa utmaningar och har en skräddarsydd strategi för att göra integrationer mellan olika ERP-system och e-butiker som WooCommerce, Shopify, Magento och Litium så enkelt som möjligt. Öyvind Flatekval, chef för integration på Maksimer, har omfattande erfarenhet av både ERP-system och olika e-handelsplattformar.

Han betonar att rätt kompetens är mycket viktig för att uppnå en optimal integrationslösning.

Portrett av Øyvind Flatekval, Head of Integration i Maksimer
Öyvind Flatekval, Head of Integration i Maksimer

– Det viktigaste är att planera noggrant och söka hjälp och expertis för att få svar på alla frågor du har, berättar han. 

Du bör lägga tid på det du är bra på och det som ger dig pengar

– Slösa inte tid på det du inte kan. Lägg istället din tid på det du är bra på. Det kommer du att tjäna mycket på i längden.

Han har sammanställt en lista med 5 tips för att hjälpa dig att säkra den bästa integrationslösningen mellan ditt ERP-system och webbutiken.

1. Bra samarbetspartners

Det första du bör göra är att prata med leverantören eller återförsäljaren av ditt ERP-system och kontrollera vilka rekommendationer de har för integrationen mellan ERP och e-handelslösningen.

Har de tidigare erfarenhet av detta? Har de redan skräddarsydda lösningar för dina system?

– Gör forskning, sök på nätet och fråga andra som har gjort samma sak, säger Øyvind Flatekval. 

3D Illustrasjon av et team
3D Illustrasjon av en vare i pappeske

2. Varuregisterets struktur

Har du en tillräckligt strukturerad produktregister för att kunna exponera det online?

Traditionella ERP-system kan bli tunga om du har en stor produktregister att underhålla.

Bra bilder och produktinformation är väsentligt om du vill ha framgång online. Därför bör du överväga om du har ett tillräckligt bra system för att maximera produktinformationen och strukturen.

– Ett bra PIM-lösning kan vara en bra utgångspunkt. Trots att ERP-systemet är navet i verksamheten kan det vara en bra idé att kontrollera om du behöver en PIM-lösning, säger Øyvind.

Läs mer om vad ett PIM-system är och vad det kan göra för dig

3. Inköpskompetens

Se till att du har inköpskompetens när du ska integrera ERP med e-handel.

– Att använda ett nytt system som du inte är bekant med och tror fungerar på ett specifikt sätt kan leda till en lång och svår process för både dig och e-handelsleverantören, säger Øyvind.

Han rekommenderar att du knyter till dig expertis som känner både din ERP-lösning och e-handelsplattform.

– Lär dig systemet eller se till att du har den nödvändiga kompetensen som kan hjälpa till i processen.

Saker att tänka på:

  • Synkroniseringsflöde: Vilka data ska flöda mellan systemen?
  • Betalningssystem: Klarna, VISA, Swish.
  • Fraktalternativ: Integrerade fraktlösningar som beräknar fraktkostnaden i webbutiken.
  • Orderflöde: Automatisk avslutning av öppna poster vid betalning och hantering av kreditnota.
  • Rabattmatriser: Kundavtalen bör också vara tillgängliga online.
3D Illustrasjon av dokumenter
3D Illustrasjon av vaskebøtte

4. Rensa grunddata

Rensa kundregistret, varuregistret, varugrupper och priser. Se till att uppdatera data och att enhetsbeteckningen är korrekt, till exempel att varorna är definierade i stycken, kilo, meter och liknande.

– Konsekvenserna av dålig grunddata kan vara duplicerade kundkonton i webbutiken, produkter med fel pris eller försäljning av produkter i fel förpackning, berättar Öyvind. 

Detta kan leda till fel i beställningar som kräver mycket tid på kundtjänst för korrigering.

5. Testa lösningen noggrant.

Avsätt tid för att testa lösningen. Ha tydliga förväntningar och hur detta ska fungera. Bestäm vilka data som ska flöda genom systemen och testa noggrant innan du implementerar integrationen i produktion.

– Om integrationen inte har testats tillräckligt noggrant kan det bli mycket städning. Se därför till att lösningen har blivit ordentligt testad och att data hamnar på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Öyvind Flatekval.

3D Illustrasjon av en avsjekksliste

La oss hjelpe deg med å finne den perfekte integrasjonsløsningen

Maksimer hjälper dig att välja rätt lösning genom att vara en certifierad partner för WooCommerce och Litium Commerce Cloud, samt en certifierad integrationspartner för flera nordiska ERP-system.

Maksimer har skräddarsydda och standardiserade integrationslösningar mot:

Øyvind Flatekval

Leder for vår integrasjonsavdeling

Skal vi ta en prat?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å oppnå den beste integrasjonen mellom ERP-systemet og nettbutikken.