Hillesvåg Ullvarefabrikk

Från ull till nät

Hillesvåg Ullvarefabrikk optimerar kundupplevelsen med lösningar från Maksimer

Fabrikklokale til Hillesvåg Ullvarefabrikk
Hillesvåg Ullvarefabrikk grundades 1898.

Längs Europaväg 39, bara drygt en halvtimme norr om Bergen i Norge, hittar vi Hillesvåg Ullvarufabrik. Det är ett familjeägt företag som har tillverkat ullvaror sedan 1898.

De säljer både ull och garn från sin butik i fabriken och på sin hemsida, ull.no.

De har upplevt en stadig ökning av omsättningen från år till år, med hjälp av bland annat en toppmodern webbutik.

För att hålla reda på den ekonomiska tillväxten använder de det prisbelönta och användarvänliga systemet från Uni Micro, Uni Ökonomi V3.

Kombineras med en modern webbutik på WooCommerce-plattformen och en integrationslösning från Maksimer, får de kommunikationen mellan ekonomisystemet och webbutiken att flyta smidigt.. 

Så här fungerar integrationslösningen.

Susanne Kvamme på Hillesvåg Ullvarefabrikk berättar hur deras integrationslösning fungerar.

– När kunden lägger in och betalar beställningen i webbutiken skapas den automatiskt i Uni. Vi hittar då beställningen i översiktsvyn där alla beställningar ligger. Dessutom skickar webbutiken ett e-postmeddelande som informerar oss om att en ny beställning har kommit in, säger hon.

Nettbutiken uppdateras med produkter, beskrivningar och rabatter direkt från Uni Ekonomi. Integrationen som Maksimer har skapat mellan nettbutiken och Uni Ekonomi V3 fungerar så att när det görs ändringar i Uni, så uppdateras dessa även i nettbutiken.

– På det sättet kan kunderna som handlar i webbutiken vara trygga med att de får korrekta priser när de lägger en beställning, säger Kvamme.

Orden som kommer in behandlas i Uni som alla andra ordrar.

– Vi packar varorna, skannar plocklistan och skickar ett meddelande till EDI-systemet om att ordern är klar för sändning, säger hon. Kundarna får då ett meddelande om att ordern skickas.

Portrett av Susanne Kvamme foran en vegg med garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk

Susanne Kvamme på Hillesvåg Ullvarefabrikk märker ökad försäljning i webbutiken med moderna betalningslösningar.

Eftersom beställningarna betalas online stängs de öppna posterna i ekonomisystemet när beställningen faktureras i Uni. På det sättet är vi alltid uppdaterade med kundrestkontona i redovisningen.

Har du behov av en integrationslösning mellan ditt ekonomisystem och webbutik? Kontakta oss

Se listan över alla våra integrationslösningar. 

Upplever ökad försäljning med Vipps.

Etter att Ull.no la till stöd för Klarna och speciellt Vipps, märkte de ökad konvertering i nätbutiken. – Det blev mycket enklare för kunderna att checka ut i kassan när vi kan erbjuda dessa metoder, säger Susanne Kvamme.

Tidigare erbjöds endast faktura, kort och PayPal.

– Behovet för inkasso och påminnelser var större förr. Det är mycket mindre arbete med betalningsuppföljning nu än tidigare när vi kan erbjuda dessa betalningsmetoder. Särskilt upplever vi att kunderna uppskattar Vipps-integrationen väldigt mycket.

Hillesvåg Ullvarefabrikk erbjuder fortfarande faktura som betalningsalternativ till företagskunder.

– Oavsett betalningsmetod kommer beställningarna in i Uni på rätt sätt så att de automatiskt behandlas enligt den valda metoden, säger hon.

Valde WooCommerce från Maksimer för att få fler möjligheter.

Hillesvåg Ullvarefabrikk har haft ett långt och nära samarbete med Maksimer. Framför allt valde de WooCommerce-plattformen för att få fler möjligheter med sin webbutik.

– Vi ville ha större möjligheter jämfört med vår föregående webbshop, berättar Susanne Kvamme.

Susanne Kvamme står fremfor en maskin som karder garnet.
Susanne Kvamme står framför en maskin som kardar garnet.

Hon säger att det är en stor fördel att Maksimer har ingående kunskap om ekonomisystem, i det här fallet Uni Ekonomi V3. 

– Det blir bara bättre och bättre. Det är mycket tydligt att Maksimer har god kunskap om både ERP-lösningen och WooCommerce och förstår hur allt hänger ihop, säger hon.

– När intern kapacitet och kunskap inte är tillräcklig, är det bra att få hjälp från Maksimer..  

5 tips för att komma igång med integrationslösningar

Fokusera på kundupplevelsen.

För att lyckas med e-handel är Susanne Kvamme tydlig med vad fokus bör vara:

– Fokusera på kunden. Vad som är bäst för kunden. Om du sätter kunden i första hand är det naturligt att optimera systemen för att kunden ska få den bästa upplevelsen. Vår bonus är att det blir mindre resurskrävande att hantera beställningarna när det mesta automatiseras, berättar hon.

bilde av garn i nettbutikken ull.no
bilde av blått, kardet ull fra ull.no

Hon har till slut ett tips till andra som vill ta e-handel till nästa nivå.

– Jobba tätt tillsammans med leverantören. Skapa så smidig övergång som möjligt mellan systemen. Fokusera på kunden. Om kunden upplever webbplatsen och utcheckningen som svår hoppar de av köpet. Därför är det viktigt att använda rätt kompetens inom alla områden för att få det bästa möjliga, säger Kvamme.

– Och det gör vi tillsammans med Maksimer.

Bra att veta om WooCommerce och ull.no.

  • Visste du att med WooCommerce kan kunder få ett vänligt e-postmeddelande som påminner dem om att de har varor i varukorgen om de inte har haft möjlighet att checka ut? På det sättet kan man säkra försäljning som annars kanske hade blivit glömd.
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk erbjuder nedladdningsbara produkter i form av stickmönster. Ibland kan du få bra och spännande mönster gratis, så att du lätt kan använda upp det garn du har över.
  • Rabattmatriserna för kunderna läggs in i Uni Ekonomi V3. När kunderna loggar in på webbutiken får de automatiskt sina egna avtalspriser.
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk säljer garn och ull både till privatpersoner och företag från sin webbutik. Typiska företagskunder är garnbutiker och småproducenter.
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk använder flera tjänster från Maksimer, förutom webbutiken och integrationslösningen. Analyser, marknadsföring, design och användarvänlighet är också tjänster som Maksimer tillhandahåller genom sin Growth-tjänst till Hillesvåg Ullvarefabrikk.

E-handelspartner för framgångsrika varumärken

  • Fana Blikk Gruppen

    Fana Blikk Gruppen

    Fana Blikk Gruppen har varit kund hos oss i mer än ett decennium. När de ville samla sina företag under en mer sammanhållen digital profil, utvecklade vi en ny lösning byggd på WordPress Multisite.

  • Instell

    Instell

    Instell har i många år levererat produkter och programvara till el- och automationsbranschen. För att möta de ökande kraven på digital handel ville Instell förbättra kundupplevelsen och effektivisera interna processer.

  • Rotake reuseable

    Rotake reuseable

    Danmarks första pantsystem för återanvändbara Takeaway-koppar

  • Inspiring by EVG

    Inspiring by EVG

    Inspiring erbjuder ett omfattande utbud av hälsomonitoreringsfunktione

  • Creon Promotion

    Creon Promotion

    Med hjälp av Litiums plattform skapar Creon skräddarsydda webbshoppar som är lika unika som deras kunders varumärken.

  • PK Produkter

    PK Produkter

    PK Produkter är en ledande leverantör av hållbara miljösäkerhetsprodukter med fokus på Spillberedskap® och vätskehantering.

  • Linda Johansen

    Linda Johansen

    Årets e-handel två år i rad, en e-handel i stark tillväxt.

  • SimpleDose

    SimpleDose

    Simpledose är ett startup-företag från Australien: moderniserat apoteksbranschen med en specialutvecklad lösning för sortering och utlämning av mediciner. Allt genom WooCommerce.

  • Hillesvåg Ullvarefabrikk

    Hillesvåg Ullvarefabrikk

    Hillesvåg Ullvarefabrikk har upplevt stadig tillväxt i omsättningen från år till år, bland annat tack vare en toppmodern nätbutik.

  • Heymat

    Heymat

    WordPress webbutik med WooCommerce som e-handelslösning

  • Kellox

    Kellox

    WooCommerce webbutik med över 1 miljon produkter till lands och till havs.

  • Xplora

    Xplora

    ”Vi har varit kunder hos Maksimer sedan 2018 och vi är väldigt nöjda med deras fokus på att hitta bra lösningar och tillgängligheten de har för oss på XPLORA.”

  • Fitjar Islands webbutik

    Fitjar Islands webbutik

    Sälj av raktvålar till hela världen från en ö på Vestlandet

  • Evo Elsykler webbutik

    Evo Elsykler webbutik

    Hansaworld-integrerad webbutik med innovativ design från Futatsu.

  • 7 Fjell Bryggeri

    7 Fjell Bryggeri

    Utbytet för nöjesbranschen sattes på paus. Omsättningen för mikrobryggerierna minskar. Lageret finns där. Kunderna är törstiga. Lösningen är att få ölen ut till kunderna.

  • Enklere Liv

    Enklere Liv

    Revitalisering av Enklere Liv: Effektiv E-handel med WooCommerce

  • Bilkollektivet webbutik

    Bilkollektivet webbutik

    Effektiv WordPress-webblösning för bildelning i Oslo.

  • Agva kraft

    Agva kraft

    ”Vi hade goda erfarenheter från samarbetet med Maksimer tidigare, och vi märkte snabbt att de förstod uppdraget väl och hade god genomförandeförmåga. Nu har vi en av de mest effektiva konverteringsmotorerna på den norska elmarknaden.”

  • Min beste venn

    Min beste venn

    Nätbutik med djurutrustning fullt integrerad med deras kassasystem BestValue.

  • Global hobby och kunst

    Global hobby och kunst

    WooCommerce-webbutik med över 18 000 produkter synkroniserad mot Visma Business.