Så här ökar du ditt Google-ranking med 9 enkla SEO-tips

Publisert:

9 enkla tips som får fart på din sökmotoroptimering

Du har en hemsida. Bra.

Kanske den är ny. Kanske den är gammal. Oavsett har du ett fantastiskt verktyg för att skapa tillväxt för ditt företag.

Nu handlar det om att öka trafiken och skapa värde genom detta verktyg. Det finns många sätt att uppnå ökad trafik på och du gör säkert redan mycket av det.

I den här artikeln kommer vi att ge dig 9 enkla SEO-tips om hur du kan förbättra en av de viktigaste trafikkällorna för många: organisk sökning. Denna process kallas SEO eller Sökmotoroptimering (Search Engine Optimization).

Låt oss börja.

SEO-TIPS #1

Skapa begripligt innehåll som väcker intresse.

När du söker efter något på Google aktiveras avancerade algoritmer för att hitta ett svar som är så relevant som möjligt för det du letar efter. Tidigare var dessa koder kodade manuellt och innebar en manuell testprocess för att se om ändringarna var tillräckligt bra för att implementeras.

Med Googles Rankbrain är denna process automatiserad och maskininlärning försöker nu förbättra algoritmen på egen hand. För att göra detta försöker Rankbrain förstå vad du söker efter och förstå hur nöjd du är med sökningen genom att mäta interaktionen.

Gör så här:

Ha ett begripligt innehåll som väcker interaktion. Undvik långa avstickare och överflödiga ord. Var tydlig, direkt och klart beskriv vad du vill att användaren ska göra. Använd också synonymer till nyckelorden och relaterade fraser för att underlätta för Google att förstå vad ditt innehåll handlar om.

SEO-TIPS #2

Baklänkar OPP-formel

En effektiv metod för att minska bounce rate / flukthastigheten (att lämna din webbplats utan att göra något) är att berätta för användaren vad de får ut av att vara på din sida (Utcome), att du vet vad du talar om (Proof) och ge dem en förhandsvisning av vad som väntar dem (Förhandsvisning).

SEO-TIPS #3

Var visuell

Visste du att 38% av människor säger att de skulle sluta interagera med en webbplats om designen eller layouten är oattraktiv?

Det är det textinnehållet som kommer att locka folk till din sida och det är samma innehåll som kommer att få folk att agera på din sida, men om allt det innehållet är inbäddat i en ful ram kommer de inte att stanna tillräckligt länge för att höra vad de borde göra och varför.

En attraktiv webbplats får människor att stanna längre och interagera mer på sidan, två mycket positiva signaler till Google. Dessutom, om de är på din sida kan de ju inte vara på konkurrentens sida samtidigt…

Gör detta:

Lägg mer vikt vid design och använd fina bilder, videoklipp, grafik och andra visuella verktyg. Det skadar inte att en fin bok har ett snyggt omslag.

SEO-TIPS #4

Länk in och ut

Google är intresserat av att matcha din sökning med relevanta resultat och länkbyggande kan hjälpa dig att skicka rätt signaler till sökmotorn.

Gör detta:

Var generös och länka mycket och ofta till andra sidor. Det hjälper till att bygga trovärdighet för ditt domän och berättar för sökmotorn att du bygger ditt innehåll på källor.

Linka dessutom till ditt eget innehåll. Gör det enkelt för en användare av din webbplats att fördjupa sig i ditt innehåll. Signalen du skickar är att människor som kommer till din sida interagerar mycket med den och din innehåll måste vara bra.

SEO-TIPS #5

Var klickbar.

Engagerande innehåll är sökbart innehåll. Google kommer att hitta innehåll som är relevant för dig, och sidor med en hög klickfrekvens signalerar just detta. Se till att ha engagerande innehåll.

Jag pratar inte om klickbetar, det kommer du att straffas för i det långa loppet när din flyktfrekvens skjuter i höjden.

Gör detta:

Använd enkla trick som ”hur man gör x” eller ”så här gör du y” som vi har gjort i den här artikeln. Siffror i rubrikerna hjälper också.

SEO-TIPS #6

Var engagerande

Hva är en bättre signal på en relevant sida än en som har en hög grad av interaktion från de som besöker den. Så se till att du uppmanar till handling och samverkan.

Gör detta:

Om du skriver artiklar, uppmuntra folk att kommentera och svara på alla kommentarer du får. Visa att du lyssnar och värdesätter input, tankar, idéer och diskussioner.

Gör också din slutsats till en uppmaning att konvertera, antingen det är att köpa den fantastiska produkten du har argumenterat för, att läsa en annan artikel där du lär dig mycket, eller att komma med tankar, idéer och bidrag som kan göra dig och ditt företag bättre.

SEO-TIPS #7

Sprid innehållet

Trafiken är organisk, men det betyder inte att vi inte kan hjälpa den lite på vägen. En rullande sten har mycket större rörelsemängd än en som står still.

Gör detta:

Publicera allt du skriver. Hitta andra som är intresserade av ditt ämne och kontakta dem via e-post eller Facebook Messenger. Fråga först om de är intresserade av att veta när ditt inlägg publiceras och skicka det sedan till dem om de är intresserade.

SEO-TIPS #8

Uppdatera och var relevant.

Regelbundet uppdaterat och alltid relevant innehåll är bra. Kanske har din produkt utvecklats? Kanske har du fått fler ambassadörer och goda historier. Kanske dyker det upp ännu fler argument för att använda exakt det du erbjuder.

Gör detta:

Planera en dag varje kvartal för att gå igenom och revidera innehållet på din webbplats. Skapa sedan en plan för att marknadsföra det uppdaterade innehållet under en given tidsperiod framåt.

SEO-TIPS #9

Pass på at nettsiden din er i god teknisk stand

En webbplats som tar lång tid att ladda kan göra att dina användare istället väljer andra webbplatser. Googles undersökningar visar att sannolikheten för att en användare ”bouncar”, eller stänger sidan tidigt, ökar med 32% om laddningstiden går från 1 sekund till 3 sekunder. Om sidan tar 5 sekunder istället för 1 sekund att ladda ökar sannolikheten för ett ”bounce” med 90%. Det är därför viktigt att se till att din sida har så kort laddningstid som möjligt. Du kan använda gratis verktyg som Google Analytics och Google Search Console för att kontrollera hur lång tid din sida tar att ladda.

Gör detta:

En av de största orsakerna till en långsam webbplats är bildfiler som inte är optimerade. Se till att bilderna helst inte har en större filstorlek än 200 kb. Använd gärna Googles eget filformat, WebP, för att säkerställa att dina bildfiler har rätt filstorlek. Detta kommer också att ge dig en ”bonus” hos Google, eftersom de belönar webbplatser som använder deras egna verktyg och uppfinningar.

Slutsats

Det finns inte mycket hokus pokus bakom att rankas högt på Google, men det kan snabbt bli förvirrande om man ska gå på djupet. Hemligheten ligger i målinriktat och medvetet innehållsarbete för att skapa värde för dina användare, kombinerat med att ha en tekniskt välfungerande webbsida. Genom att följa dessa 9 tips bör du vara väl på väg att nå det målet.

Trenger du hjälp med att genomföra dessa planer och lyckas med att bli mer sökbar? SEO är en långsiktig process som ofta kräver en längre tidsperiod för att visa resultat. Vi hjälper dig gärna med genomgång av din SEO, arbete med innehåll och systematisk tekniskt arbete för att göra dig mer synlig på Google. Kontakta oss idag eller läs mer om hur vi arbetar med sökmotoroptimering här: Growth SEO.

portrett av gustav

Gustav Aqvilin

E-commerce Manager

Vill du veta mer?

Ta kontakt med oss för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med ditt nästa e-handelsprojekt.

+46 705441651
gustav.aqvilin@maksimer.com