Så här ökar du ditt Google-ranking med 9 enkla SEO-tips

Publisert:

Du har en webbplats. Bra. Kanske är den ny. Kanske är den gammal. Oavsett har du ett bra verktyg för att skapa tillväxt för ditt företag.

Nu handlar det om att öka trafiken och skapa värde genom detta verktyg. Det finns många sätt att öka trafiken på och du gör säkert mycket av det redan.

Vi ger dig 9 enkla SEO-tips om hur du kan förbättra en av de viktigaste trafikkanalerna för många; organiskt sök. Denna process kallas SEO eller sökmotoroptimering (Search Engine Optimization).

SEO-TIPS #1: Skapa begripligt innehåll som triggar

När du söker efter något i Google sätts avancerade algoritmer igång för att hitta ett svar som är så relevant som möjligt för det du letar efter. Tidigare var dessa koder manuellt kodade och innebar en manuell testprocess för att se om ändringarna var bra nog att implementeras.

Med Googles RankBrain är denna process automatiserad och maskininlärning försöker nu förbättra algoritmen på egen hand. För att göra detta försöker RankBrain förstå vad du söker efter och hur nöjd du är med söket genom att mäta interaktion.

Ha ett begripligt innehåll som triggar interaktion. Undvik långa utvikningar och en massa utfyllnadsord. Var konkret, direkt och tydlig med vad du vill att användaren ska göra. Använd också synonymer till nyckelorden och relaterade fraser för att göra det lättare för Google att förstå vad ditt innehåll handlar om.

Ett effektivt sätt att minska din bounce rate / avvisningsfrekvens (att man lämnar din webbplats utan att ha gjort något) är att berätta för användaren vad de får ut av att vara på din sida (Outcome), att du vet vad du pratar om (Proof) och ge dem en förhandsvisning av vad som väntar dem (Preview).

SEO-TIPS #3: Var visuell

Visste du att 38 % av människor säger att de slutar interagera med en sida om designen eller layouten är lite attraktiv?

Det är ditt textinnehåll som gör att folk kommer till sidan och det är samma innehåll som gör att de agerar på sidan, men om allt innehåll är paketerat i en ful ram kommer de inte att stanna länge nog för att höra vad de bör göra och varför.

En attraktiv sida gör att folk stannar längre och interagerar mer med sidan, två mycket positiva signaler till Google. Dessutom, om de är på din sida kan de ju inte samtidigt vara på konkurrentens sida…

Lägg mer vikt vid design och använd snygga bilder, videor, grafik och andra visuella verktyg. Det skadar inte att en bra bok har ett fint omslag.

SEO-TIPS #4: Länka in och ut

Google är upptaget av att matcha ditt sök med relevanta resultat och länkarbete kan hjälpa dig att skicka rätt signaler till sökmotorn.

Var generös och länka mycket och ofta till andra sidor. Det hjälper till att bygga trovärdighet för din domän och berättar för sökmotorn att du bygger ditt innehåll på källor.

Länka också vidare till ditt eget innehåll. Gör det enkelt för en användare på din webbplats att fördjupa sig i ditt innehåll. Signalen du skickar är att de som kommer till din sida interagerar mycket med den och innehållet du har måste därför vara bra.

SEO-TIPS #5: Var klickbar

Fångande innehåll är sökbart innehåll. Google vill hitta innehåll som är relevant för dig och sidor som har en hög klickfrekvens signalerar just det. Se därför till att du har klickbart innehåll.

Vi pratar inte om clickbait – det blir du straffad för på sikt när din avvisningsfrekvens skjuter i höjden.

Använd enkla knep som ”hur göra x” eller ”så gör du y”, som vi har gjort i den här artikeln. Siffror i rubrikerna hjälper också.

SEO-TIPS #6: Var engagerande

Vad är väl en bättre signal på en relevant sida än en som har hög grad av interaktion från besökarna. Se därför till att du uppmuntrar till handling och interaktion.

Om du skriver artiklar, uppmuntra människor att kommentera och svara på alla kommentarer du får. Visa att du hör och värdesätter inspel, tankar, idéer och diskussioner.

Gör också din slutsats till en uppmaning till konvertering, oavsett om det är att köpa den fantastiska produkten du har argumenterat för, läsa en annan artikel som de kan lära sig mycket av, eller komma med tankar, idéer och inspel som kan göra dig och ditt företag bättre.

SEO-TIPS #7: Sprid innehållet

Trafiken är organisk, men det betyder inte att vi inte kan hjälpa den lite på vägen. En sten som rullar har mycket större momentum än den som står stilla.

Marknadsför allt du publicerar. Hitta andra som är intresserade av ditt ämne och ta kontakt via e-post eller Facebook Messenger. Fråga först om de är intresserade av att få veta när ditt inlägg går live och skicka det sedan till dem om de skulle vara intresserade.

SEO-TIPS #8: Uppdatera och var relevant

Bra innehåll uppdateras regelbundet och är alltid relevant. Kanske har det skett en utveckling med din produkt? Kanske har du fått fler ambassadörer och bra historier. Kanske dyker det upp ännu fler argument för att använda just det du erbjuder.

Avsätt en dag per kvartal för att gå igenom och revidera innehållet du har på sidan. Lägg sedan en plan för att marknadsföra det nya uppdaterade innehållet under en viss period framöver.

SEO-TIPS #9: Se till att din webbplats är i gott tekniskt skick

En webbplats som tar lång tid att ladda kan göra att dina användare väljer andra webbplatser. Googles undersökningar visar att sannolikheten för att en användare ”bouncar”, eller stänger sidan tidigt, ökar med 32 % om inläsningstiden går från 1 sekund till 3 sekunder. Om sidan går från att använda 1 sekund till 5 sekunder ökar sannolikheten för en ”bounce” med 90 %. Det är därför viktigt att se till att din sida har så låg inläsningstid som möjligt. Du kan använda gratisverktyg som Google Analytics och Google Search Console för att kontrollera hur lång tid din sida tar att ladda.

En av de största orsakerna till en långsam webbplats är bildfiler som inte är optimerade. Se därför till att bilder helst inte har en större filstorlek än 200 kb. Använd gärna Googles eget filformat WebP för att försäkra dig om att dina bildfiler har rätt filstorlek. Detta ger dig dessutom en ”bonus” hos Google, eftersom de belönar webbplatser som använder deras egna verktyg och lösningar.

Så lyfter du rankingen på Google

Det är inte mycket hokus pokus bakom att ranka högt på Google, men det kan snabbt bli förvirrande om man ska gå på djupet. Hemligheten är målmedvetet och genomtänkt innehållsarbete med fokus på att skapa värde för dina användare, kombinerat med att ha en webbplats i gott tekniskt skick. Genom att följa dessa 9 tips bör du vara väl på väg mot det målet.

Behöver du hjälp att genomföra dessa planer och lyckas bli mer sökbar? SEO är en långsiktig process som ofta kräver ett längre tidsperspektiv för att ge resultat. Vi hjälper dig gärna med genomgång av din SEO, arbete med innehåll och systematiskt tekniskt arbete för att göra dig mer synlig på Google.

Kontakta oss i dag eller läs mer om hur vi arbetar med sökmotoroptimering.

Relaterte artikler