5 tips för hur du optimerar din webbutik för lokala sök på Google

Publisert:

Lokala sök på Google inträffar när människor letar efter företag eller tjänster på en specifik geografisk plats. Det kan vara allt från restauranger och kaféer till butiker, tandläkare och frisörer. Dessa är kunder du vill locka både till din fysiska butik och din webbutik.

I den här artikeln kommer vi att titta på hur du kan optimera din webbutik för lokala sök och ge dig användbara verktyg och tips längs vägen.

När någon utför en lokal sökning visar Google resultat som är anpassade till användarens specifika geografiska plats.

Eivind Nessen Tangen arbetar på tillväxtavdelningen på Maksimer. Han är ansvarig för analysgruppen och har under flera år sett hur lokala sökningar kan optimeras för webbutiker.

portrett av Eivind Nesse Tangen, fagansvarlig for analyseteamet på Growth avdelingen i Maksimer
Eivind Nessen Tangen, ansvarig för analysgruppen på tillväxtavdelningen på Maksimer, använder sin expertis dagligen för att optimera lokala sökningar för webbutiker.

Han förklarar konkret vad lokala sökningar är.

– Det är främst sökningar som görs via mobiltelefon och sökningar i kombination med platsnamn. Till exempel ”tandläkare Bergen”, ”advokatfirma Sandnes” och liknande, säger han. – Om du tar upp telefonen och söker efter ”pizza” kommer Google att föreslå var du kan köpa pizza i närheten av där du är.

skjermbilde av google søk
En sökning efter ”tandläkare Bergen” kommer att visa en översikt över tandläkare i Bergen som är nära dig.

Låt oss utforska närmare hur potentiella kunder i köpläge och på språng kan upptäcka din butik med hjälp av Google.

1. Skapa en Google My Business-profil

– Det viktigaste du kan göra är att börja med Google My Business, säger Eivind.

Google My Business, även känt som Google Bedriftsprofil, är en gratistjänst från Google som ger företag och organisationer möjlighet att skapa en profil som syns i Google Sök och Google Maps.

Företagsprofilen visar information som namn, adress, telefonnummer, öppettider, bilder och recensioner, och kan också inkludera en länk till företagets webbplats och sociala mediekonton.

– Lägg till relevanta kategorier och de mest sålda produkterna eller tjänsterna i profilen. Om du kompletterar med aktiva sociala medieprofiler, videor på din optimerade YouTube-kanal och egna landningssidor på webbplatsen för sökorden kommer Google att få tydliga signaler från dig om vad du erbjuder. I kombination med din plats kan detta ge bra resultat i lokala sökningar, säger han.

skjermbilde av google bedrift
– Det viktigste du kan gjøre er å starte med Google Bedriftsprofil
kvinne som sitter foran mobilkamera

2. Skapa en YouTube-kanal

– Ladda upp enkla videor om nya produkter, erbjudanden och kampanjer, föreslår Eivind.

YouTube är en av världens största sökmotorer och ägs av Google. Genom att skapa videor som är optimerade för lokala sökningar kan du öka dina chanser att upptäckas av potentiella kunder som söker efter relaterade produkter eller tjänster.

– Genom att inkludera lokala sökord som plats i videorubriker, beskrivningar och taggar kan du öka dina chanser att upptäckas av potentiella kunder på din lokala marknad, säger han.

Genom att utnyttja YouTube som en av världens största sökmotorer kan du nå ut till potentiella kunder genom att optimera videor för lokala sökningar.

3. Uppdatera sociala medier

Håll dina sociala mediekonton uppdaterade och relevanta. Det finns stor värde i att länka till dina artiklar och inte minst YouTube-videor på sociala medier.

– Detta gör att fler ser videorna. Och videor med höga visningssiffror, kommentarer och interaktioner gör att Google rankar dem högre. I kombination med att ange platser på videorna i tips 2 kommer detta att bidra till att ranka högt i lokala Google-sökningar, säger Eivind.

Han uppmanar till att publicera erbjudanden, nya produkter och kampanjer på sociala medier för att visa att du är aktuell och relevant.

– Använd också annonseringsplattformarna på olika sociala medier och rikta in dig på lokala målgrupper, uppmanar han.

Dessutom kan det vara smart att vara sponsor för lokala evenemang och aktiviteter.

– Det kan vara mycket fördelaktigt för lokal varumärkesbyggande.

3d illustrasjon av mobil med hjerter og tommel opp
Uppdatera och håll dina sociala mediekonton relevanta för ökad synlighet. Länka till artiklar och YouTube-videor för att nå ut till fler.
3d illustrasjon av kundeomtaler
Eivind uppmanar att vara aktiv och be om feedback från kunder via din Google My Business-profil.

4. Få värdefulla recensioner från dina kunder

Positiva recensioner från word-of-mouth är ovärderliga! Kunden som ger dig bra feedback kommer att hjälpa andra att hitta och handla hos dig.

– Var aktiv och be om feedback från kunder via din Google My Business-profil. Du kan enkelt skapa en länk till din profil så att kunderna enkelt kan lämna feedback, förklarar han.

Om du har en fysisk butik kan du också underlätta för kunderna att ge feedback genom att ha en QR-kod vid kassan eller på kvittot som kunden kan använda.

– Skapa en QR-kod i till exempel Canva eller andra program som länkar till din företagsprofil och placera den synligt vid kassan. Berätta för kunderna att du uppskattar feedback, säger Eivind.

Detta blir ett naturligt sätt att hålla Google-profilen aktiv.

– Det bygger också förtroende, så länge feedbacken återspeglar nöjda kunder.

Google värderar inte antalet stjärnor. Men positiv feedback ger kunderna en trygghet som ofta resulterar i fler klick och ökad försäljning.

– Naturliga sökord i recensionerna är viktigast, förklarar Eivind.

5. Använd Googles egna verktyg – till fullo


Användningen av Googles egna verktyg som Google Posts och Google Shopping kan ha en positiv påverkan på lokala sökningar i Google.

Google Posts: Google Posts är en funktion som låter dig publicera direkt på din Google My Business-profil. Genom att använda Google Posts kan du dela uppdateringar, erbjudanden, evenemang och annat relevant innehåll direkt i sökresultaten.

– Det ger dig en extra möjlighet att marknadsföra dig själv och kommunicera med potentiella kunder som söker efter ditt företag eller relaterade sökord, förklarar Eivind.

Google Shopping: Genom att koppla samman Google Merchant Center med din Google My Business-profil kan du visa dina produkter direkt i Googles sökresultat och Google Shopping när användare söker efter relaterade produkter i ditt område.

– Detta är särskilt användbart för företag med fysiska butiker som vill marknadsföra och sälja produkter lokalt. Detta kan öka chanserna att potentiella kunder i närheten hittar dig när de söker efter relevanta produkter på Google, säger han.

Han nämner också användningen av Google Merchant Center som ett effektivt sätt att öka synligheten för butikens varor.

– Det är en plattform som låter e-handelsbutiker och återförsäljare ladda upp produktdata till Google. Med Google Merchant Center kan du ladda upp detaljerad information om dina produkter, som lagerstatus.

Han delar en positiv upplevelse han hade med detta under en resa i USA nyligen:

– Jag letade efter ett specifikt par skor i Orlando. Genom en enkel sökning på Google kunde jag se att de hade kommit in i lager i en butik – innan de hade satts upp på hyllan, förklarar han.

Illustrasjon av en handlevogn og nettbutikkvarer
Bruken av Googles egne verktøy som Google Posts og Google Shopping kan ha en positiv innvirkning på lokale søk i Google.

Hur kan Maksimer hjälpa dig?

Maksimer har ett dedikerat Growth-team som hjälper din butik med lokal sökmotoroptimering.

– Vi går systematiskt igenom tillgängliga data för att få en statusbild av dagens situation. Baserat på detta gör vi en bedömning av vad som saknas och vilka åtgärder som kan ge goda resultat – på kortast möjliga tid. I denna process granskar vi också aktuella konkurrenter i närområdet och avslöjar konkurrenssituationen.

Metoderna och verktygen som Maksimer använder är främst Google Ads och Google Analytics.

– Här hittar vi data som kan sorteras och analyseras för att se vad som är bra och vad som kan förbättras. I Google Search Console och i verktyget SEMrush följer vi utvecklingen av placeringen i sökmotorerna, potentiella förbättringar och eventuella fel som kan korrigeras.

Maksimer hjälper dig att öka omsättningen i din e-handel. Vårt dedikerade Growth-team tar hand om marknadsföring, SEO, analys och webboptimering för att säkerställa framgång.

Om du vill ha de bästa lösningarna för att optimera din e-handel, kontakta Maksimer idag.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Ledare för vår tillväxtavdelning

Ska vi ta en pratstund?

Berätta lite om ditt företag, behov och mål. Vi kontaktar dig för ett förbindelselöst samtal.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no