Vad är ett PIM-system?

Publisert:

Produktinformationen kan vara skillnaden mellan om en kund köper din vara eller inte. Därför bör du använda tid och resurser på att producera så bra produktinformation som möjligt när du presenterar dina produkter på nätbutiken.

Produktupplevelsen är den viktigaste faktorn för att skapa en bra kundupplevelse på din webbplats. Det visar flera studier. Studier visar också att när ett företag berikar produkten med mer information kan de se en ökning på 36% i försäljning.

En PIM-lösning kommer att hjälpa dig efficent med detta. Vi på Maksimer arbetar med olika PIM-lösningar i de system vi utvecklar. Inom Litium, en av de plattformar vi jobbar med, finns en färdig-lagad PIM. En PIM som effektiviserar produkt hanteringen genom att metodiskt strukturera och visualisera företagets produkter för digital handel.

Animasjon som viser funksjonene i et PIM
PIM står för Produktinformationshanteringssystem.

Ett PIM-system samlar produktinformation från flera olika källor och låter dig anpassa den informationen för olika kanaler.

– Oavsett om du har en komplex eller stor varuregister – eller en kombination av båda, behöver du ett PIM-system. Det säger Johan Nilsson på Levelnine, som levererar PIM-lösningen PimCore.

– Det är ett system som låter dig samla, hantera och underhålla all information om dina produkter på en plats.

Han förklarar att PIM helt enkelt är ett system för att centralisera och hantera stora mängder produktdata. – Oavsett om man har e-handel eller inte, handlar det framför allt om att centralisera produktdata. Man har en centraliserad produktportfölj för enhetlig data som man riktar mot olika kanaler, säger han.

– Du kan distribuera detta till alla dina försäljningskanaler. Både till e-handel, kassasystem och för tryck av produktkatalog. För att nämna några exempel.

Flera kanaler både in och ut.

Systemet kan samla in data från många olika källor, anpassa det och skicka skräddarsydd data till målgrupperna där det ska presenteras.

Petter Engelbretsen på Integrasjonssystemer AS, som leverer PIM-systemet Feed, förklarar detta i detalj.

– Alla fält i ett PIM-system kan integreras in och ut. Systemet samlar in data från t.ex. ERP-systemet och bilddatabaser. Därefter kan detta bearbetas genom att fylla i attribut och skickas ut i de kanaler du önskar. Till både appar, e-handel, kataloger och branschdatabaser.

Johan Nilsson i Levelnine leverer PIM systemet PimCore
Johan Nilsson på Levelnine levererar PIM-systemet PimCore.
Portrettbilde av Petter Engebretsen, salgs- og markedssjef i Integrasjonssystemer AS
Petter Engebretsen arbetar som Försäljnings- och Marknadschef på Integrasjonssystemer AS i Norge.

Anpassa produktbeskrivningen för olika målgrupper

Men när är det lämpligt att ha olika information om samma produkt?

Tenk dig till exempel att du har en webbutik för privatkunder och en separat butik för företagskunder. I fallet med privatkunder kan du anpassa informationen på ett ”folkspråk” som vem som helst kan förstå. För företagskunder kan du komplettera samma produkt med datablad, fackspråk och egna priser. Du kan också göra informationen tillgänglig på olika språk. Och allt detta kan du konfigurera för produkten i PIM-systemet.

– Det handlar om att visa upp din produkt på bästa möjliga sätt i den kanalen där du ska sälja produkter, säger Engelbretsen.

Sätt ihop kompletta paket på ett enkelt sätt.

En annan stor fördel med PIM-system är att du enkelt kan skapa produktbuntar.

När du skapar produkterna i ERP-systemet kan du berika samma produkter i PIM-lösningen. Därefter kan du skapa paketerbjudanden och produktbuntar för webbutiken. ERP-systemet behöver inte veta om denna komponentpaketet. Beställningen i ERP-systemet innehåller endast de enskilda produkterna från komponentpaketet som kunden beställer i webbutiken. Därför behöver inte ERP-systemet veta vilka paket du bygger i PIM-systemet, säger Engelbretsen.

Men varför behöver man en PIM-system när man redan har ett bra ERP- och e-handelssystem?

Svaret på det är att genom att använda en PIM-lösning kan man faktiskt förenkla användningen av de andra systemen, där till exempel ERP-lösningen fokuserar på huvudfunktioner som ekonomi och logistik.

– Den utökade produktinformationen kommer att finnas i PIM-lösningen där man helt obegränsat kan komplettera produkten med data, säger Engelbretsen.

Fördelar med PIM

  • Samla produktinformation från olika källor.
  • ERP, mediedatabaser, Excel och andra.
  • Underhåll alla produkter på samma plats oavsett var de används.
  • Kan differentiera samma produkt för olika kanaler med olika språk och innehåll.
  • Gör ändringar på gruppnivå som gäller för alla individuella produkter i samma grupp.
  • Bygg egna komponentvaror oberoende av ERP-systemet.
  • Om du har mer än en webbutik (b2b och b2c) slipper du underhålla produkterna på två ställen.
  • Gemensam informationsbas för alla kanaler
Portrett av Therese Bengtsson

Therese Bengtsson

VD Maksimer AB
+46 708480151

Vill du veta mer?

Ta kontakt med oss för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med ditt WooCommerce.

post@maksimer.no