SimpleDose

Läkemedel, gjort enkelt.

Simpledose är ett startup-företag från Brisbane i Australien. Företaget har moderniserat apoteksbranschen i landet med en specialutvecklad lösning för sortering och utlämning av mediciner. Allt genom WooCommerce.

Konceptet för SimpleDose är lika enkelt som genialt. Istället för att kunder besöker vanliga apotek, väntar i kö och får utlämnat alla mediciner som läkaren har ordinerat, har de förenklat denna process genom att leverera färdiga doserade mediciner direkt till kundens dörr. Allt genom en speciellt utvecklad prenumeration på WooCommerce-plattformen.

simpledose grunnleggere. bilde

Selskapet grundades så sent som 2021 av apotekaren Mark Dunston (till vänster) och e-handelsspecialisten Andrew Hay (till höger). Grundarna insåg tidigt att de behövde en robust plattform och en unik prismodell för att lyckas med detta projekt.

– Vi var tvungna att skaffa oss en e-handelslösning som kunde hantera vår koncept. En lösning som kunde anpassas till vår komplexa prisstruktur, säger Hay.

Fick hjälp av Automattic att hitta WooCommerce-partner

En bekant till Hay, som tidigare arbetade inom Magento, rekommenderade honom att kontakta Automattic för att se om de hade förslag på vem och hur detta skulle kunna lösas.

Ken Lam, som arbetar som ledare för WooCommerce-successteamet på Automattic, bekräftar historien:

– Simpledose kom till oss och frågade vem vi kunde rekommendera för att bygga ett digitalt nätapotek, säger han.

Automattic är människorna bakom wordpress.com och WooCommerce. De hjälper kunder att välja och uppnå framgång med WooCommerce.

– Vårt uppdrag i detta fall var att hitta en rekommenderad partner för SimpleDose’s behov.

Automattic arbetade med SimpleDose för att förstå alla krav och behov, inklusive behovet av att hantera strikta lagar och regler, samt att bygga en komplex prismatris och rekommendationsmotor. – Sedan tog vi fram en lista över tre starka leverantörer som vi ansåg var perfekta för uppdraget, säger Lam.

Anlitade en norsk expert inom WooCommerce

SimpleDose valde Maksimer från denna lista för att utveckla sin WooCommerce-lösning.

Maksimer är ett företag som levererar e-handelslösningar på WooCommerce-plattformen till kunder över hela världen. De har kontor i Norge, Sverige, England och Serbien. De har status som verifierad WooCommerce-expert.

– Maksimers erfarenheter och kunskap om integrationer i backend var det som gjorde dem mest intressanta. Frontend i WooCommerce är så enkel att nästan vem som helst kan göra det med lite drag & drop. Men det var problemen i backend som var utmanande för oss att lösa, säger VD:n för SimpleDose, Andrew Hay.

Problemet som Hay hänvisar till handlar om möjligheterna att implementera dynamisk prissättning i webbutiken och att exponera rekommendationer baserade på de uppgifter som kunderna lämnade.

Vi kan inte lägga till överpriser på receptbelagda mediciner till kunder. Därför var vi tvungna att hitta lösningar som gör att vi kan ha dynamiska priser baserat på hur mycket de handlar, tilläggsprodukter och annat.

– Och det som Maksimer har utvecklat är verkligen vackert löst, säger Hay.

Så fungerar lösningen

Lösningen som Maksimer har levererat har designats av Nenad Conic. Han är chef för Maksimers kontor i Serbien och är mycket glad över att ha varit med och utvecklat lösningen för SimpleDose.

portrett av nenad conic

”Detta har varit ett unikt projekt för oss. Det är en av de första startup-klienterna vi har haft”, säger Conic.

Hela webbutiken är utformad som en formulärguide. Vilket gör det mycket enkelt för kunderna att välja de mediciner de behöver och hitta relevanta och rekommenderade tilläggsprodukter.

Simpledose har nu all information de behöver för att kunna aktivera en prenumeration åt kunden. Kunden kan när som helst ändra, ta bort och lägga till produkter i sin prenumeration från en egen sida.

Lösningen är specialbyggd på WooCommerce Store. Det unika är att formuläret ackumulerar varukorgen baserat på förslagen och informationen som kunden lägger in. Det finns en komplex prismatris i WooCommerce Store med över 3500 produkter som beaktas baserat på vem kunden är och mängden varor kunden behöver.

mockup av mobil

Utnyttjar möjligheterna i WooCommerce

– Hela historien här är att vi har utvecklat allt specifikt för Simpledose, säger Nenad Conic på Maksimer. Formuläret är byggt på Gravityform, som är en tillägg i WooCommerce.

Skillnaden mellan en traditionell webbutik och SimpleDose-lösningen är att här handlar man inte produkter baserat på bilder och information som på andra webbutiker.

– Här vet kunden vad han ska ha och fyller i ett formulär som har förmågan att föreslå extra produkter längs vägen, baserat på de uppgifter kunden lägger in, säger Conic.

– Det är ett strålande resultat. Det har varit mycket arbete för att komma dit. Ett bra och nära samarbete. Maksimer har varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma från dag ett. Det är en mycket bra arkitektonisk lösning som Maksimer har lyckats genomföra, avslutar Hay på SimpleDose.

portrett av jostein nyquist

Jostein Nyquist

Ledare för vårt e-commerce manager-team

Vill du prata?

Kontakta oss för en förpliktelsefri diskussion om hur vi kan hjälpa ditt företag med WooCommerce.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no