När webbutiken är lanserad är det då arbetet verkligen börjar

Publisert:

Det säger Jostein Nyquist, chef för eCommerce-manager teamet på Maksimer. ”E-commerce manager for hire” är en tjänst från Maksimer som hjälper alla som driver e-handel att hitta möjligheter, strategier och planer för att göra sin närvaro mot försäljning så bra som möjligt.

Jostein Nyquist har genom sin bakgrund inom sportbranschen arbetat både i små och stora detaljhandelsbutiker.

Han har därför gedigen erfarenhet som gör att han förstår vilka utmaningar och möjligheter näthandlare som vill bli framgångsrika står inför.

portrett av jostein nyquist
Jostein Nyquist, chef för eCommerce-manager teamet på Maksimer.

– Alla vi som arbetar som e-commerce manager på Maksimer har drivit egna butiker tidigare, så att vi själva har varit på plats och förstått hur hela konceptet fungerar, både för de som bara har en webbutik och de som har både fysisk butik och webbutik på samma plats, säger han.

Förstår hur allt hänger ihop

Webbutik är kärnan i det Maksimer arbetar med. Men Nyquist säger att det är viktigt att se den stora bilden för att kunna dra i de rätta trådarna.

– Det hjälper inte att bara fokusera på webbutiken om inte de andra sakerna är på plats, säger han. Han nämner integrationer, logistik och betalnings- och fraktavtal som viktiga faktorer.

– Saker måste sättas upp rätt. Hur ska betalningen fungera? Ska kassasystemet prata med webbutiken? Vad sägs om ERP, lager och logistik? Hur ska en beställning bokföras?, frågar han.

– Det är inte alla som är förberedda på det när de skaffar en e-handelslösning. Men det är det Maksimer hjälper med. Man måste förstå hur allt hänger ihop. Det handlar om att skapa en struktur och orderflöde som ger en så effektiv arbetsdag som möjligt för butikerna.

Läs hur Norlux har fått bra hjälp med sina system genom Maksimers e-handels manager-tjänst.

Välj rätt kompetens

Det är utmanande att vara i uppstartsfasen. Och kompetensen som behövs för att lyckas online skiljer sig från den kompetens som behövs inom andra områden av butiksdrift. Maksimers tjänst kommer att hjälpa företag att lyckas med e-handel utan att behöva anställa egna dedikerade resurser för ändamålet.

3D Illustrasjon av en åpen bok med en lyspære over

Nyquist förklarar att det fanns ett behov för Maksimer att leverera denna tjänst, både strategiskt och operativt stöd.

– Traditionellt sett har leverantörer av e-handel haft en passiv förvaltning med drift- och supportavtal, där kunden skickar e-post och får svar från kundtjänst – utan att leverantören tar det stora ägarskapet över hur kunden driver, vad de behöver hjälp med och hur de ska lyckas med sin webbutik, säger Nyquist.

– Det som är lätt att glömma är att det är när webbutiken lanseras som arbetet verkligen börjar. En sak är att ha en fin webbutik. Men den kommer inte att sälja sig själv. Den måste ständigt utvecklas och anpassas för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Inte minst måste man arbeta målinriktat för att göra webbutiken synlig för relevanta kunder.

Vad gör en e-handelsexpert?

Jostein Nyquist berättar att de har fasta kunder som de jobbar fysiskt med. – Vi är ute hos kunden oftare än andra konsultbyråer. Det har varit viktigt från dag ett, säger han.

bilde av jostein nyquist som holder presentasjon

Poängen är att Maksimer ska vara närvarande, särskilt i en uppstartsfas.

– Vi ska inte bara vara ännu en projektledare eller en SEO-specialist. Vi ska arbeta mer med kundresan, konverteringsoptimering och rätt trafik. Vi blir den länken som kunden behöver för allt som har med näthandel att göra, säger Nyquist.

E-handelsexperterna på Maksimer har teknisk kompetens för att veta hur de precist och rätt ska uppskatta och kommunicera med utvecklarna, och berätta för utvecklarna vad de ska göra och inte göra. På så sätt kan man lyckas bättre med sina uppdrag.

– Då blir kunden mer nöjd eftersom vi inte bara levererar funktion efter behov, utan också efter förväntad leveranstid och pris, säger den erfarne e-handelsexperten.

Om e-handelsexperterna:

E-handelsexpertarna har kompetensen att svara på frågor om allt som rör din webbutik. De kan ställa de rätta frågorna för att klargöra vad du behöver, hur det kan implementeras och vilken effekt detta kommer att ha.

Därefter blir e-handelsexpertarna länken mellan kunden och utvecklarna på Maksimer, så att de kan skapa en bra kravspecifikation och vara kommunikatören i processen.

  • Jobba strategiskt
  • Skapa årsplaner
  • Aktivitetshjul
  • Innehåll

På det sättet kan alla parter lyckas bättre och tidigare än förväntad leveranstid och pris.

Läs mer och beställ din e-handelsexpert här.

3d illustrasjon av mann som stikker ut av pc-skjerm
portrett av gustav

Gustav Aqvilin

E-commerce Manager
+46 705 44 16 51

Ska vi ta en kaffe?

Har du tankar eller funderingar på att ta din e-handel till nästa nivå? Kontakta mig för ett samtal om hur vi kan hjälpa ditt företag!

gustav.aqvilin@maksimer.com