Maksimer tillhandahåller e-handelslösningar både på WooCommerce- och Litium-plattformarna. Samtidigt erbjuder Maksimer även färdiga och standardiserade integrationslösningar som möjliggör en sömlös datatransaktion mellan de mest kända affärssystemen och e-handelsplattformarna.
Senast ut från integrationslaget är en integration mellan Microsoft Dynamics 365 Business Central och Litium.
Microsoft Dynamics 365 Business Central är ett molnbaserat affärssystem som passar små och medelstora företag. Systemet är flexibelt, skalbart och har stor anpassningsförmåga. Om man är van att arbeta i Word, Excel och Outlook kommer man snabbt att känna igen sig i den bekanta Microsoft-världen.
Litium Commerce Cloud å andra sidan är en molnbaserad e-handelsplattform för medelstora och stora företag som behöver flexibilitet och skalbarhet.
Vilka fördelar ger denna integration?
- Time to market: Kortare tid från det att en produkt skapas i Business Central till den är tillgänglig för köp online.
- Hastighet och prestanda: Ökar prestandan i flödet mellan Litium och Business Central.
- Riskreducering: Säkrare budget och tidsram för leveransen från leverantören.
- Lägre total kostnad: Ingångskostnaden och underhållspriset minskar med standardlösningar.
Så här fungerar integrationslösningen
Eftersom både Dynamics Business Central och Litium har moderna API:er har Maksimer haft alla förutsättningar för att kunna bygga en lösning som kan hämta och skicka data till rätt platser.
Det säger Øyvind Flatekval, som leder integrationslaget på Maksimer. Hans team levererar standardiserade integrationslösningar för alla de kända affärssystemen.
Maksimers lösning är den perfekta lösningen för B2B-marknaden som behöver möjligheter för godkännande, attestering och kontroll av sin e-handel. Med en sömlös integration av dessa funktioner erbjuder Maksimers plattform en omfattande lösning för att hantera företagskunders behov av att säkra orderprocesser och betalningar.
– Vår lösning gör att datautbytet mellan Microsoft Business Central och Litium är helt sömlöst, säger Flatekval och pekar på de överförda data. – Produkter, lager, specialpriser, orderhistorik och orderrutten uppdateras på båda ställena. Om man skapar en vara i Business Central är produkten också tillgänglig på webbplatsen, säger han.
Orderrutten är benämningen som Maksimer använder för att beskriva hela resan för en order. Åt båda hållen. – När en order skapas och betalas i webbutiken blir den omedelbart tillgänglig för packning och fakturering i Microsoft Business Central, säger Flatekval.
När varorna är klara för leverans dras pengarna från köparens konto och kunden får meddelande om att ordern är på väg. Orderhistoriken uppdateras på kundens konto i webbutiken direkt från Dynamics Business Central.
– Det som är extra bra är att de order som skapas i Business Central också blir tillgängliga på webben. Så att ordern som köps i fysisk butik också blir synlig i webbutiken på användarens konto, säger Flatekval.
Företag kan definiera åtkomstnivåer och roller för olika användare, så att endast auktoriserade personer kan utföra order och godkännanden. Detta ger en hög grad av säkerhet och kontroll samtidigt som det ger företag enkelhet i administrationen av sina e-handelsprocesser.
Anpassar även efter behov
Världen är inte så svart-vit att en standardlösning fungerar för alla. Det finns olika behov. Och när man har två system som Business Central och Litium, som har sina styrkor i flexibilitet och anpassning, kommer det också att finnas fall där man behöver anpassa integrationen.
– Självklart. Vi sätter oss ned med kunden och går igenom alla behov i förväg och under processen. Om det dyker upp speciella önskemål hanterar vi självklart det också, säger integrationsansvarig på Maksimer, Øyvind Flatekval.
E-handel handlar om den digitala närvaron hos dina kunder
Litium har sitt huvudkontor i Sverige och satsar stort på den svenska och norska e-handelsmarknaden. De riktar sig till kunder som kräver det lilla extra när det gäller flexibilitet och funktionalitet i sin e-handelsresa.
Litium erbjuder flera lösningar för denna marknad, inklusive Litium eCommerce, Litium PIM och Litium CMS.
– I systemlandskapet är ERP-systemet den mest centrala delen av systemkedjan. E-handel handlar om den digitala presentationen gentemot kunden. Syftet med integrationer är att ha en naturlig dataflöde mellan system och undvika dataisolering, manuellt arbete och inkonsekvens. Därför görs integrationer, säger Seyamak Arkannia. Han arbetar som affärsutvecklare på Litium.
Han tillägger också att dessa två världar ofta integreras, men att det tidigare har gjorts med specialanpassningar.
– Men från kundens perspektiv ska det vara en sömlös helhet. Det har Maksimer lyckats åstadkomma.
Organisk expansion efter samarbete
Som partner till Litium är det Maksimer som levererar och installerar denna integrationslösning för slutkunderna. Samarbetet mellan Maksimer och Litium har skett naturligt, säger Seyamak Arkannia.
– Partnerskapet skapades när Maksimer startade sin verksamhet i Sverige med fokus på Litium. Då blev det en organisk expansion. Det blev naturligt att titta framåt tillsammans och bygga på den svenska och norska marknaden, berättar Arkannia.
Målet är att göra det snabbt och enkelt för kunden
– Målet med den här paketen är att sänka tröskeln för att kunna komma igång snabbt. Därför har vi utvecklat en lösning som gör detta både kostnadseffektivt och snabbt.
Litium och Maksimer vill skapa ett helhetserbjudande med dessa integrationer.
– Vi vill göra det så enkelt som möjligt att fatta beslutet att gå hela vägen med Business Central och Litium, avslutar Arkannia.
Therese Bengtsson
VD för Maksimer AB
Vill du veta mer?
Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med ditt nästa e-handelsprojekt.