Så här ställer du in Facebook Business Manager på 4 enkla steg

Publisert:

Vad är Facebook Business Manager?

Facebook Business Manager är ett grundläggande verktyg för att säkerställa försäljning på Facebook. Plattformen låter dig organisera och hantera ditt företag på Facebook och Instagram.

Med Facebook Business Manager kan du hantera din Facebook-sida, din katalog, din pixel och styra annonseringen på Facebook – allt från en plats.

Du kan också ansluta externa resurser så att de kan hantera dina resurser – utan att du behöver ge bort ägande eller kontroll över ditt företags data.

Så här skapar du ett Facebook Business Manager-konto

Om du inte redan har ett Facebook Business Manager-konto måste du skapa ett nu. Det är ganska enkelt. Här är hur du gör:

  1. Gå till business.facebook.com.
  2. Klicka på ”Skapa konto” (uppe i det högra hörnet). Logga in med ditt personliga Facebook-konto för att bekräfta din identitet.
  3. Ange ditt företags namn och välj den Facebook-sidan som ska kopplas till företaget. Om du inte har en sida för ditt företag måste du skapa en. Ange sedan ditt namn och din arbets-e-postadress. Klicka på ”Nästa”.
  4. Fyll i övriga nödvändiga uppgifter och klicka på ”Skicka in”.

Här kan du se en video där vi går igenom dessa steg.

Hur du skapar ett annonskonto i Facebook Business Manager

Nu när du har en Facebook Business Manager är mycket gjort.

Men en Manager-konto gör inte mycket på egen hand. Om du ska börja med Facebook-annonsering behöver du ett annonskonto.

Med ett annonskonto kan du strukturera kampanjer, annonsuppsättningar (målgrupper) och annonser.

I ditt Facebook Business Manager-konto kan du skapa nya annonskonton, lägga till befintliga annonskonton eller få åtkomst till annonskonton som andra äger.

Vi rekommenderar att du äger ditt eget annonskonto och ger åtkomst till dem som hjälper dig med Facebook-annonsering om du inte gör det själv.

Det finns tre sätt att lägga till annonskonton i Business Manager:

Detta är det bästa alternativet om det är ditt företag som ska annonsera

Om du skapar ett nytt annonskonto i Facebook Business Manager kommer det nämligen att vara ditt företag som äger annonskontot. Därför rekommenderar vi att du skapar annonskontot själv och inte låter en byrå göra det åt dig. Du kan enkelt skapa ett annonskonto genom att följa dessa fyra steg:

  1. Gå till Företagsinställningar.
  2. Klicka på KontonAnnonskontonLägg till nytt annonskonto (+ Lägg till).
  3. Välj ett av de tre alternativen: Skapa ett nytt annonskonto.
  4. Ange ett namn för annonskontot, ställ in tidszonen och lägg till en betalningsmetod. Klicka på Nästa.
  5. Bekräfta om du använder annonskontot för ditt eget företag eller någon annan. Klicka på Skapa.
  6. Ge administratörsåtkomst till en användare i ditt företag.

Här har vi skapat en skärmvideo som går igenom de fyra stegen.

Om annonskontot redan existerar och du ska förvalta den: Be om åtkomst till en annonskonto.

Om du arbetar på ett byrå och ska förvalta en företags annonskonto är detta det alternativ du ska välja. Då kommer du att kunna administrera kampanjerna för ett företag utan att stå som ägare till annonskontot. Så här får du åtkomst till ett befintligt annonskonto:

  1. Gå till Företagsinställningar.
  2. Klicka på KontonAnnonskontonLägg till ny annonskonto (+ Lägg till).
  3. Välj Be om åtkomst till annonskonto.
  4. Ange ID för annonskontot om du vill få åtkomst till ett annonskonto.

Om annonskontot redan finns men du ska hantera kampanjer och fakturering: Lägg till en annonskonto.

Om annonskontot du ska använda redan finns men det inte är kopplat till din Facebook Business Manager kan du lägga till det befintliga kontot. Om du arbetar på ett byrå och bara ska hantera ett konto måste du istället begära åtkomst (se punkt 2). Så här lägger du till en befintlig annonskonto:

  1. Gå till Företagsinställningar.
  2. Klicka på KontonAnnonskontonLägg till nytt annonskonto (+ Lägg till).
  3. Välj Lägg till annonskonto.
  4. Ange ID för annonskontot om du vill lägga till en annonskonto.

Hur du skapar en Facebook-pixel

En Facebook-pixel är ett användbart marknadsföringsverktyg för ditt företag. Pixeln spårar användarnas aktivitet på din webbplats och öppnar upp en ny värld av möjligheter för publikdefinition. Den spårar också åtgärder på din webbplats så att du kan mäta effekten av din marknadsföringsinsats på Facebook och Instagram.

Så här ställer du in en Facebook-pixel.

Om du behöver hjälp med detta kan du kontakta en av marknadsföringskonsulterna på Maksimer här.

Så här delar du dina resurser med ett byrå eller en partner.

Om ditt företag får hjälp med Facebook-annonseringen är det viktigt att du behåller ägandeskapet till dina data. Därför rekommenderar vi att du kopplar byråer eller andra som partners och delar dina resurser med dem.

När du lägger till en partner i Facebook Business Manager kan du ge åtkomst till olika resurser och tilldela specifika åtkomstnivåer. Innan du börjar måste du komma ihåg:

Så här hittar du ditt företags ID i Business Manager:

Ditt företags-ID är relevant när du ska samarbeta med externa parter. Om du till exempel har ett byrå som hjälper dig med Facebook-annonserna behöver de åtkomst till din annonskonto, din Facebook-pixel och din produktkatalog. Så här hittar du ditt företags-ID:

  1. Gå till Företagsinställningar i menyn till vänster.
  2. Klicka på Företagsinformation.
  3. Direkt bredvid din profilbild hittar du Business Manager-ID.

Så här lägger du till partners eller byråer i ditt företag:

  1. Gå till Företagsinställningar.
  2. Under Användare klickar du på Partners.
  3. Klicka på Lägg till.
  4. Välj Ge en partner åtkomst till dina resurser.
  5. Ange företags-ID för partnern du vill lägga till och klicka på Nästa.
  6. Nu kan du lägga till partners i flera resurser. Välj en resurstyp i den första kolumnen. Välj de resurser du vill lägga till för din partner i den andra kolumnen. Tilldela en roll för din partner i den tredje kolumnen. Upprepa dessa steg tills du har valt roller för alla resurser du vill tilldela.
  7. Vanligtvis behöver vi som byrå åtkomst till ditt företags Facebook-sida, Instagram-konto, annonskonto, Pixel och produktkatalog. Så se till att markera alla dessa om inget annat är bestämt.
  8. Klicka på Spara ändringar.

Din partner kan nu se de resurser du har tilldelat denne i Business Manager.

Här kan du se en video där vi går igenom stegen för att lägga till en partner i Facebook Business Manager.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Huvud för vår tillväxtavdelning

Vi hjälper dig gärna!

Berätta lite om ditt företag, dina behov och mål. Vi kontaktar dig för en förutsättningslös diskussion.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no