Är din webbutik redo för Black Friday?

Publisert:

November är inte bara känt för mörka tider, regn och tid att ta fram vinterkläderna. Men den innehåller också årets största shoppingdag – Black Friday den 24 november. Innan dess är det klokt att gå igenom behoven och planera de kampanjer du kommer att köra på din webbplats.

Maksimer är redo att guida dig i hur du får så många besök som möjligt, och framför allt hur du hanterar ökad trafik som traditionellt genereras under dagen.

51% av de som handlade år 2020 använde internet för att hitta det de ville ha under Black Friday. Potentialen är därför stor för att kunna fånga en ännu större andel av kunderna som fortfarande handlar i fysiska butiker.

Bruk landingssider

För att uppnå detta erbjuder Maksimer sitt tillväxtteam hjälp med att planera marknadsföring, skapa landningssidor, nyhetsbrev och annonser.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic har som jobb å se hva som fungerer for kundene til Maksimer og forteller hva hva som er lurt å planlegge. – En landingsside er veldig viktig å ha. Basert på trafikken til siden vil en enkelt kunne bygge remarketing-lister. Da blir det enkelt å pushe ut annonser direkte til den kundegruppen som har sett på produktene, sier hun.

Performance marketing manager, Mila Grcic

En annan stor fördel med landningssidor är att man kan skapa relationer som får kunderna att lämna sin e-postadress i utbyte mot tävlingar eller specialerbjudanden.

– Det är användbart när det gäller att skicka ut nyhetsbrev. De har en mycket hög konverteringsgrad, särskilt under Black Friday. De ökar vanligtvis med 20-30%. Det är mycket viktigt att tänka på, säger Grcic.

Varför bör du använda landningssidor för Black Friday?

Erbjuda full spårbarhet och kontroll

Mila Grcic förklarar att de kan ställa in full spårning på sidorna. Det innebär att de kan se vad kunderna har tittat på och klickat på. Utifrån detta kan de skapa en ganska detaljerad översikt över var en potentiell affär eventuellt har stannat upp eller hur användaren har betett sig på sidan.

– Vi bygger mycket detaljerade rapporter med en sammanfattning av vad som har hänt. Sedan ger vi rekommendationer om vad som bör åtgärdas och vad vi måste göra nästa år för att göra den ännu bättre, säger Crcic.

Är din hemsida redo för Black Friday?

Glöm inte detta före Black Friday

Om man följer Mila Grcics bra tips och skapar bra kampanjer och landningssidor, måste man också tänka på om sidan är anpassad för att klara av den ökade trafiken detta kan ge.

Om man har förberett bra kampanjer som man vill se bra resultat av, är det tråkigt om webbplatsen går långsamt. Det försämrar köpupplevelsen för kunden. Detta säger Head of Operations i Maksimer, Richard Hilde.

För att vara förebyggande rekommenderar han att du kontaktar Maksimer för att genomföra en stresstest av din webbplats i god tid innan årets Black Week och Black Friday.

– En stresstest är en simulering av hur din webbplats kommer att hantera ökad trafik. En särskild programvara används för att gradvis simulera hur servern hanterar fler och fler besökare. Vi ökar gradvis volymen av ”besökare” tills webbplatsen börjar bli långsam. När webbplatsen börjar bli långsam identifierar vi varför den är långsam. Sedan utvecklar vi en plan för att åtgärda orsakerna, säger Hilde.

Varför är det viktigt att stresstesta din webbplats före Black Friday?

Förväntningarna är höga – och svarstiden är snabb.

Richard Hilde säger att kunder förväntar sig en enkel och snabb köpupplevelse. Då är det klokt att ha genomfört en stresstest i förväg.

– Om du till exempel har de bästa priserna och ett budskap som blir framgångsrikt på Black Friday, kan det skapa oväntat hög trafik på en sida som inte är skalad för det. Hemsidan kommer att bli långsammare och kunderna kan bli irriterade när köpupplevelsen inte motsvarar förväntningarna, säger Hilde innan han drar slutsatsen:

Det enda sättet att ta reda på en webbsidas smärtgräns är genom att utföra en stresstest på den.

Vad kan hända om din webbplats inte kan hantera trafiken under Black Friday?

Tipslista inför Black Friday.

  • Stressa din webbutik
  • Skapa en kampanjlandningssida
  • Skicka nyhetsbrev till befintliga kunder
  • Bli synlig på Prisjakt.se och Prisguiden.se
  • Planera i förväg

Allt detta hjälper vi dig med

Kontakta oss idag för att ställa upp kampanjer och genomföra både stresstest, landningssidor och integration mot prisverktyg.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Chef för vår tillväxtavdelning

Vi hjälper dig gärna!

Vi kontaktar dig för ett icke-bindande samtal om hur vi kan hjälpa ditt företag med förberedelserna inför Black Friday.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no