Så här maximerar du Black Friday

Publisert:

November är inte bara känt för mörker, regn och tiden för att ta fram vinterkläderna. Det är också månaden som innehåller årets största shoppingdag – Black Friday den 25 november. Innan dess är det klokt att gå igenom behoven och planera kampanjerna du kommer att köra på din webbplats.

Maksimer är redo att guida dig om hur du lockar så mycket besök som möjligt och, inte minst, hur du hanterar den ökade trafiken som traditionellt genereras den dagen.

51% av dem som handlade 2020 använde internet för att hitta vad de ville ha under Black Friday. Potentialen är därför stor för att kunna fånga en ännu större andel av kunderna som fortfarande handlar i fysiska butiker.

Använd landningssidor

För att klara det erbjuder Maksimers Growth-team hjälp med att planera marknadsföring, skapa landningssidor, nyhetsbrev och annonser.

Mila Grcic, Performance Marketing Manager på Maksimer, har som jobb att se vad som fungerar för Maksimers kunder och berättar vad som är smart att planera. – En landningssida är mycket viktig att ha. Baserat på trafiken till sidan kan man enkelt bygga remarketing-listor. Då blir det lätt att skicka ut annonser direkt till den kundgrupp som har tittat på produkterna, säger hon.

Leder for vekstavdelingen i Maksimer, Mila Grcic
Performance marketing manager, Mila Grcic

En annan stor fördel med landningssidor är att man kan bygga relationer som får kunderna att lämna sina e-postadresser i utbyte mot tävlingar eller specialerbjudanden.

– Det är användbart med tanke på att skicka ut nyhetsbrev. De har en mycket hög konverteringsgrad, särskilt under Black Friday. De ökar ofta med 20-30%. Det är mycket viktigt att tänka på, säger Grcic.

Varför ska du använda landningssidor till Black Friday?

Erbjuder full spårbarhet och kontroll

Mila Grcic förklarar att de kan ställa in full spårning på sidorna. Det innebär att de kan se vad kunderna har tittat på och klickat på. Baserat på detta kan de skapa en ganska detaljerad översikt över var en potentiell affär eventuellt har stoppats eller hur användaren har betett sig på sidan.

-Vi bygger ganska detaljerade rapporter med en sammanfattning av vad som har hänt. Sedan gör vi rekommendationer om vad man bör ordna på sidan och vad vi måste göra till nästa år för att göra den ännu bättre, säger Crcic.

Är din sida redo för Black Friday?

Glöm inte detta före Black Friday

Om du följer Mila Grcics bra tips och skapar bra kampanjer och landningssidor, måste du också tänka på om sidan är inställd för att hantera den ökade trafiken detta kan ge.

Om du har förberett bra kampanjer som du vill se bra resultat av är det tråkigt om webbplatsen går långsamt. Det försämrar kundens köpupplevelse. Det berättar Head of Operations på Maksimer, Richard Hilde.

För att vara förberedd rekommenderar han att du kontaktar Maksimer för att utföra en stresstest på din sida i god tid innan årets Black Week och Black Friday.

-En stresstest är en simulering av hur din sida kommer att hantera ökad trafik. Det används en särskild programvara som långsamt simulerar hur servern hanterar fler och fler besökare. Efter hand ökar vi volymen på ”besökarna” tills webbplatsen börjar gå långsamt. När webbplatsen börjar gå långsamt identifierar vi varför den går långsamt. Sedan sätter vi upp en plan för att åtgärda orsakerna, säger Hilde.

Varför är det viktigt att stresstesta din sida innan Black Friday?

Förväntningar på att webbplatsen ska vara uppe – och svarstiden är hög

Richard Hilde säger att kunderna förväntar sig en enkel och snabb köpupplevelse. Därför är det smart att ha genomfört en stresstest i förväg.

– Om du till exempel har de bästa priserna och ett budskap som slår an på Black Friday kan det skapa oväntat hög trafik på en sida som inte är skalerad för detta. Webbplatsen kommer då att bli långsammare och kunderna kan bli irriterade när köpupplevelsen inte överensstämmer med förväntningarna, säger Hilde innan han avslutar:

-Det enda sättet att ta reda på var gränsen för en webbplats är är att stresstesta den.

Vad kan hända om din sida inte klarar av att hantera trafiken under Black Friday?

Tipslista för Black Friday

  • Stresstesta din webbutik
  • Skapa en landningssida för kampanjen
  • Skicka ut nyhetsbrev till befintliga kunder
  • Bli synlig på Prisjakt.no och Prisguiden.no
  • Planera i god tid

Allt detta hjälper vi dig med

Kontakta oss idag för att sätta upp kampanjer och genomföra både stresstest, landningssidor och integration mot prisverktygen.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Ledare för vår tillväxtavdelning

Vi hjälper dig gärna!

Vi kontaktar dig för ett förpliktande samtal om hur vi kan hjälpa ditt företag med förberedelserna inför Black Friday.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no