Konverterings-optimering

Öka försäljningen i din onlinebutik genom att göra konverteringsprocessen enkel.

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å maksimere omsetningen du kan få fra din kundegruppe.

Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att optimera webbplatsen för att maximera intäkterna från din kundgrupp.

Målet är att öka andelen användare som genomför en önskad åtgärd och slutför ett av de mål som ni har satt för ert företag. Detta kan vara att kontakta er, genomföra ett köp, ladda ner ett informationsblad eller bsöka en specifik sida.

Denna andel (konverteringar/användare) kallas konverteringsgrad, och det är härifrån begreppet konverteringsoptimering härstammar.

Att optimera en webbplats är aldrig så enkelt som att köra några A/B-tester, flytta runt några element och se vad som händer.

Sådana åtgärder kan (eller inte) ge några enkla segrar, men för att säkerställa långsiktig framgång behöver du en mer strukturerad strategi baserad på analys av data och en djup förståelse av din kundbas.

Är konverteringsoptimering rätt för din webbutik?

– Nästan garanterat ja.

Även om du inte nödvändigtvis kan dra full nytta av A/B-testning (du behöver en hög trafikvolym för att köra tester som är statistiskt signifikanta), så kan och bör alla webbutiker genomföra heuristiska utvärderingar och kundundersökningar.

Alla webbutiker bör implementera ”best-practice” och övervaka konverteringstraktens bortfallsprocent.

Samtidigt bör de såklart arbeta med att öka trafiken, genom sökmotoroptimering och organisk tillväxt samt betald annonsering på Google eller sociala medier.

Så här arbetar vi:

Det viktigaste att veta om processen är att det är ett kontinuerligt arbete. Varje webbutik är unik, med olika målgrupper. Därför kommer alltid en strukturerad strategi att vara mer effektiv än att kasta många lösningar på väggen och hoppas på att något fastnar.

Vår metod bryts ner i två faser: forskning och kontinuerlig optimering.

Konverteringsforskning

Konverteringsforskning kan jämföras med kartan och GPS:en du använder när du kör i en okänd stad. Med dessa verktyg ökar du dramatiskt dina chanser att hitta rätt, även om det fortfarande finns en chans att gå vilse.

Från oss kan du förvänta dig att få en konverteringsplan. Denna plan innehåller en prioriterad lista över konverteringsutmaningar för din webbutik och våra förslag för att lösa dem.

Kontinuerlig optimering

I detta skede utgår vi från konverteringsplanen som vi utarbetade i forskningsfasen. Uppgiften nu är att optimera varje utmaning som avslöjades då. Målet är många små vinster snarare än få stora. Detta är där A/B-testning och personliga experiment inträffar, var och en med målet att göra vägen till konvertering så enkel som möjligt för användaren.

portrett av gustav

Gustav Aqvilin

E-commerce Manager

Vill du veta mer?

Ta kontakt med oss för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med ditt nästa e-handelsprojekt.

+46 705441651
gustav.aqvilin@maksimer.com