Så här kommer du snabbt igång med Google Analytics 4 och eCommerce

Publisert:

Förra året meddelade Google att analysverktyget Google Universal Analytics inte längre kommer att utvecklas. Istället tar Google Analytics 4 över för att mäta trafiken på din webbplats. Vad innebär detta för dig och vad bör du göra nu?

Maksimer erbjuder hjälp för att komma igång med Google Analytics 4 för alla befintliga och nya kunder.

– Kom igång redan nu

Tom Hope, teknisk SEO-specialist på Maksimers tillväxtteam, säger att det är viktigt att alla som använder detta verktyg börjar använda Google Analytics 4 (GA4) så snabbt som möjligt.

– Ju tidigare du kommer igång, desto bättre datagrund får du för att analysera din webbplats. Du har egentligen inte råd att vänta, säger han.

Dagens analysverktyg, Google Universal Analytics (UA), kommer att fasas ut den 1 juli 2023.

Tom Hope, teknisk SEO spesialist i Maksimer
Tom Hope, teknisk SEO-specialist på Maksimer

Vad händer om du inte byter till GA4 före den 1 juli 2023?

Från och med detta datum kommer inte Google UA längre att spåra trafik på din webbplats. Du kommer därför inte längre ha något analysverktyg som samlar in data om trafiken på din webbplats.

Men du behöver inte stänga av Google UA nu. Det bästa är att köra den gamla och den nya lösningen parallellt för att skapa en jämförelsegrund i tolkningen av det nya verktyget.

Hur är viktigare än vem

– Sättet att läsa data är lite annorlunda i GA4, säger Hope. Rapporterna måste tolkas lite annorlunda jämfört med det gamla systemet. Det kan därför vara svårt att jämföra rapporterna från det gamla till det nya på vissa områden.

Google Analytics, som det ofta kallas, har i många år varit det bästa sättet att mäta trafik, klick och händelser på webbplatser. Verktyget har varit den viktigaste resursen för att se hur besökare på webbplatsen navigerar, vilka sidor de besöker, den tid de spenderar, om de lägger varor i varukorgen utan att slutföra, vilka sidor som genererar mest försäljning och vad de klickar på.

Illustrasjon som viser søkeresultater for "hva er google analytics"
Utan Google Analytics är det omöjligt att se hur besökare använder din webbplats.

Det här är nytt med GA4:

  • Kombinerar data från både appar och webbplatsen
  • GA4 är händelsebaserat. Det innebär att alla åtgärder på en sida definieras som en händelse som kan brytas ned i nya underhändelser (sidvisningar, tid, transaktioner etc.)
  • Sessionen (tiden från när en användare besöker en sida) ändras. Den skapar inte en ny session om användaren till exempel besöker webbplatsen precis före midnatt.
  • Ingen spårning av IP-adresser
  • Lättare att radera data
  • Nya och andra rapporter

I huvudsak inriktar sig Google Analytics 4 på att bättre kunna spåra hur webbplatsen används och inte vem som besöker sidan.

Vi hjälper dig komma igång med det nya verktyget

En fördel med att komma igång tidigt är att du får tid att lära dig och se skillnaderna mellan det nya och det gamla.

– Om du börjar i god tid innan UA stängs av kommer du bättre kunna se vad skillnaderna är och därmed kunna göra nödvändiga anpassningar i GA4, säger Tom Hope.

Många vill kunna se samma rapporter som de är bekanta med i Universal Analytics. Eftersom GA4 är ett nytt verktyg med nya mätinstrument måste man räkna med att GA4 inte kommer att visa exakt samma sak.

– Detta måste konfigureras och kräver anpassningar för att mäta på samma parametrar som tidigare, avslutar Hope.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Chef för vår tillväxtavdelning

Vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss för en förpliktande diskussion om Google Analytics 4.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no