Du har ingen tid att förlora

– Så här kommer du snabbt igång med Google Analytics 4

Tidigare i år meddelade Google att analysverktyget Google Universal Analytics inte längre kommer att vidareutvecklas. Istället tar Google Analytics 4 över för att mäta trafiken på din webbplats. Vad betyder detta för dig och vad ska du göra nu?

Maksimer erbjuder hjälp att komma igång med Google Analytics 4 för alla befintliga och nya kunder.

– Kom igång redan nu

Tom Hope, teknisk SEO spesialist i Maksimer

Tom Hope, teknisk SEO-specialist på Maksimers Growth-team säger att det är viktigt att alla som använder det här verktyget börjar använda Google Analytics 4 (GA4) så snart som möjligt.

– Ju tidigare du kommer igång, desto bättre databas får du för att analysera din webbplats. Man har verkligen inte råd att vänta, säger han.

Dagens analysverktyg, Google Universal Analytics (UA) kommer att upphöra den 1 juli 2023.



Vad händer om du inte byter till GA4 före 1 juli 2023?

Från och med detta datum kommer Google UA inte längre att spåra träffar på din webbplats. Du kommer därför inte längre att ha något analysverktyg som samlar in data om trafiken på din webbplats.

Men du behöver inte stänga av Google UA nu. Det bästa är att köra den gamla och den nya lösningen parallellt för att skapa ett jämförelseunderlag i tolkningen av det nya verktyget.

Hur är viktigare än vem

– Sättet att läsa data är lite annorlunda i GA4, säger Hope. Rapporterna ska tolkas något annorlunda än vad man läser i det gamla systemet. Det kan därför vara svårt att jämföra rapporterna från det gamla till det nya inom vissa områden.

Google Analytics, som det ofte blir omtalt som, har i mange år vært den beste måten å måle trafikk, klikk og hendelser på nettsider. Verktøyet har vært den viktigste ressursen for å se hvordan besøkende på nettsiden navigerer, hvilke sider de besøker, tid de bruker, om de legger varer i handlekurven uten å fullføre, hvilke sider som gir mest salg og hva de klikker på.

Uten Google Analytics er det umulig å se hvordan brukerne bruker nettsiden din.

Dette er nytt med GA4: 

  • Kombinerer data fra både apper og nettsiden
  • GA4 er hendelsesbasert. Det betyr at alle handlinger på en side blir definert som en hendelse som kan brytes ned i nye underhendelser (sidevisninger, tid, transaksjoner osv)
  • Sesjonen (tiden fra når en bruker besøker en side) endres. Den lager ikke ny sesjon om brukeren for eksempel besøker nettsiden rett før til over midnatt.
  • Ingen sporing av IP-adresser
  • Lettere å slette data
  • Nye og andre rapporter

I hovedsak legger Google Analytics 4 opp til at en bedre kan spore hvordan nettsiden blir brukt og ikke hvem som besøker siden.

Maksimer hjelper deg i gang med det nye verktøyet

En gevinst med å komme tidlig i gang, er at du får tid til å lære og se forskjeller på nytt og gammelt.

-Dersom du starter i god tid før UA blir slått av vil du bedre kunne se hva forskjellene er og dermed kunne gjøre nødvendige tilpasninger i GA4, sier Tom Hope.

Mange ønsker å kunne se de samme rapportene en er blitt kjent med i Universal Analytics. Og siden GA4 er et nytt verktøy med nye måleinstrumenter må en regne med å ikke ta for gitt at GA4 vil vise nøyaktig det samme.

-Dette må settes opp og krever tilpasninger for å kunne måle på de samme parametrene som tidligere, avslutter Hope.

Kontakt oss nå for å sette opp og skreddersy rapportene slik at du får den informasjonen du trenger i GA4. 

E-post: post@maksimer.no
Telefon: +47 55 91 31 35