PIM för e-handel & webb
– Vad är det och vad används det till?
Produktinformation kan göra skillnad mellan att en kund köper din vara eller inte. Därför bör du lägga tid och resurser på att ta fram så bra produktinformation som möjligt när du presenterar dina produkter i webbutiken.
En avgörande faktor för att framgångsrikt driva en e-handelsverksamhet är att hantera och presentera produktinformation på ett sätt som lockar kunderna att handla. En välgjord produktinformation kan vara skillnaden mellan att en kund väljer att köpa din vara eller inte. Studier visar att en förbättrad produktupplevelse leder till en ökad omsättning på upp till 36 %.
I detta sammanhang är PIM-system (Product Information Management) en ovärderlig resurs. Vi på Maksimer är experter inom e-handelslösningar och har integrerat olika PIM-lösningar i de system de utvecklar. Vår rekommendation landar ofta i Litium som med sitt inbyggda PIM ger användaren en överskådlig blick över hela sitt produktsortiment, ordrar, kataloger och sina webbplatser.
PIM står för Product Information Management-system.

PIM fungerar som ett centraliserat nav för produktinformation. Dessa system samlar in data från en mängd olika källor och ger dig möjlighet att anpassa och distribuera informationen till olika kanaler & marknader, inklusive e-handel, mobilappar, tryckta kataloger och industriella databaser.
-Oavsett om du har ett komplext eller stort lager – eller en kombination av dessa, behöver du ett PIM-system. Det säger Johan Nilsson på Levelnine som levererar PIM-lösningen PimCore.

-Det är ett system som låter dig samla, hantera och underhålla all information om dina produkter på ett ställe.
Han förklarar att PIM helt enkelt är ett system för att centralisera och hantera stora mängder produktdata. – Oavsett om du har e-handel eller inte så handlar det framför allt om att centralisera produktdata. Man har ett centraliserat produktutbud för enhetlig data som man dirigerar till olika kanaler, säger han.
– Du kan sedan distribuera detta till alla dina försäljningskanaler. Både för e-handel, kassasystem och för utskrift av produktkataloger. För att nämna något.
Flera kanaler både in och ut

Systemet kan samla in data från många olika källor, anpassa detta och skicka ut skräddarsydda data till de målgrupper där detta ska presenteras.
Petter Engelbretsen på Informasjonssystemer AS, som levererar PIM-systemet Feed, förklarar detta i detalj.
-Alla fält i ett PIM-system kan integreras in och ut. Systemet samlar in data från till exempel affärssystem och bilddatabaser. Detta kan sedan bearbetas genom att fylla i attribut och skickas ut i de kanaler du önskar. Både för appar, e-handel, kataloger och industridatabaser.
Anpassad produktinformation för olika målgrupper
Men när är det nödvändigt att anpassa produktinformationen för olika målgrupper?
Tänk dig att du driver både en e-handel för privatkunder och en separat plattform för företagskunder. I det första fallet kan du använda ett mer vardagligt språk och enklare information för privatkunder, medan du för företagskunder kan inkludera tekniska datablad, specialistterminologi och anpassade prissättningar. Dessutom kan du erbjuda information på olika språk och göra dessa anpassningar direkt i ditt PIM-system.
– Det handlar om att presentera sin produkt på bästa möjliga sätt i den kanal som man ska sälja produkter i, säger Engelbretsen.
Skapa kompletta paket på ett enkelt sätt
En annan stor fördel med PIM-system är att du enkelt kan skapa produktpaket.
När du skapar varorna i affärssystemet kan du berika samma produkter i PIM-lösningen. Du kan sedan skapa paket och produktpaket för webbutiken. ERP-systemet behöver inte känna till detta komponentpaket. Beställningen i affärssystemet får endast de enskilda artiklarna från komponentpaketet som kunden beställer i webbutiken. Därför behöver inte affärssystemet veta vilka paket man bygger i PIM-systemet, säger Engelbretsen.
Fördelar med PIM
- Samlande av produktinformation från många källor, inklusive ERP-system, mediadatabaser och Excel-ark.
- Centraliserande av alla produkter oavsett användningsplats.
- Möjligheten att skilja produkten åt för olika kanaler med olika språk och innehåll.
- Förenklande av ändringar på gruppnivå som gäller alla produkter inom samma grupp.
- Skapande av egna komponentprodukter oberoende av affärssystemet.
- Om du har mer än en webbutik (B2B, B2C eller B2D) behöver du inte underhålla produkterna på flera ställen.
- En gemensam informationsbas för alla dina försäljningskanaler.
Med ett PIM-system, särskilt när det är integrerat med e-handelsplattformen Litium, kan du maximera effektiviteten och framgången för din e-handelsverksamhet genom att erbjuda rätt produktinformation till rätt målgrupp på rätt plats.
Kontakta oss för att se hur du kan använda PIM tillsammans med din e-handelslösning
E-post: post@maksimer.se
Telefon: +46 8 580 976 20