Norlux ökar effektiviteten på sina webbplatser med hjälp av e-handels experter från Maksimer
Norlux, en innovativ ledande leverantör av kompletta belysningslösningar i Norden, hade utmaningar med att vidareutveckla sina fyra webbplatser.
Efter rekommendation från Maksimer använder Norlux nu deras e-handels experter för att få hjälp med vidareutveckling av både webbplatser, e-handel och andra kärnsystem.
Anders Heli Hansen, marknadschef på Norlux, säger att han är mycket nöjd med tjänsten och att den har varit viktig för att driva utvecklingen av webbplatserna framåt.
”Samarbetet med e-handels tjänsten har varit viktigt för att effektivt kunna driva vidareutvecklingen av våra webbplatser”, säger han.
Norlux har varit en ledande leverantör av belysningslösningar på den skandinaviska marknaden i över 25 år. Norlux har en norsk och en engelsk version av sina sidor. Dessutom driver Norlux webbutikerna ledpro.no och ledprobedrift.no, som erbjuder belysningsprodukter för två olika marknader. Ledpro.no riktar sig till konsumentmarknaden medan ledprobedrift.no riktar sig till installatörer/elektriker.
Norlux driver alltså totalt fyra webbplatser med hjälp av Maksimer.
– Blir nästan som en kollega
I juni 2022 anställdes Anders Heli Hansen som marknadschef på Norlux. Hans huvudansvar är marknadsföring, teknisk drift av systemen och vidareutveckling av webbplatserna. Med sig i teamet har han Audun Strøm, som har lång erfarenhet från nätbutiksgiganten Komplett Group.
Med en liten marknadsavdelning har det varit viktigt för Norlux att samarbeta med en extern partner som Maksimer för att kunna utveckla och växa med sin e-handelsverksamhet.

”När vi är en så liten team blir Jon Sköld (e-handels chef från Maksimer) en del av gänget. Han blir nästan som en kollega. I min vardag är det ofta honom vi löser problemen tillsammans med. Det är Jon, Audun och jag som sparrar i vardagen”, berättar Heli Hansen.
Samarbetet med Maksimers e-handels tjänst har varit viktigt för Norlux, särskilt med tanke på att de underhåller de relativt tekniskt tunga systemen.
”Samarbetet med Jon har varit mycket bra. Vi fick den kundkontakt vi behövde och inte minst en riktig person med den rätta kompetensen att kommunicera med”, säger han.
Inte bara e-handel
Han berättar också hur e-handelschefen har hjälpt dem med fler processer än bara e-handel.
”Jon satte sig bra in i projektet från början och använde mycket tid på att lära känna oss. Han har uppenbarligen den rätta kompetensen för att hjälpa oss, inte bara med webbplatsen utan också med vårt ERP-system, Visma, som han har erfarenhet av från tidigare. Han har tagit med sig mycket kompetens som gör att han snabbt förstår våra behov.”
Norlux har upplevt många utmaningar längs vägen i utvecklingen av sina webbplatser, särskilt med att anpassa dem till de olika marknaderna de arbetar på.
”Det har varit nödvändigt med flera specialanpassningar på grund av de olika webbplatsernas egenskaper, vilket har gjort det svårt att hitta bra kompromisser”, berättar Heli Hansen.
”E-handels tjänsten har hjälpt oss att fokusera på de viktigaste funktionerna och anpassa webbutikerna bättre till de olika marknaderna.”
Förutsägbart och transparent
Lösningen med en egen e-handelschef innebär också att Norlux nu har mycket bättre kostnadskontroll på utveckling och underhåll av sina lösningar.

”Vi rapporterar in problem och funktioner som vi vill ha genomförda. Då får vi uppskattningar som vi godkänner eller avvisar. Det ger bättre förutsägbarhet på timmarna vi använder. Det blir enklare och mer överskådligt när allt är transparent och vi kan ställa våra frågor direkt till Jon”, fortsätter han.
”Både Norlux och Ledpro vill stärka sin digitala närvaro ytterligare, och samarbetet med Maksimer kommer att vara avgörande för att anpassa alla webbplatser till de olika segmenten vi arbetar med. På sikt vill vi fokusera mer på marknadsföring och minska resursanvändningen på utveckling.”
Läs mer om hur du kan effektivisera din e-handel med en extern kollega.