Från ull till nät:

Hillesvåg Ullvarefabrikk optimerar kundupplevelsen med lösningar från Maksimer

Längs E39, bara en dryg halvtimme norr om Bergen i Norge, hittar vi Hillesvåg Ullvarefabrikk. Det är ett familjeägt företag som har producerat ullvaror sedan 1898. Företaget säljer ull och garn både i butiken på fabriken och på sin webbplats, ull.no. Genom att bland annat ha en toppmodern webbutik har de upplevt stadig tillväxt i omsättningen från år till år.

Hillesvåg Ullvarefabrikk i Alver kommune.

För att hålla ordning på den ekonomiska tillväxten använder de det prisbelönta och användarvänliga systemet från Uni Micro, Uni Økonomi V3.

Kombinerat med en modern webbutik på WooCommerce-plattformen och en integrationslösning från Maksimer, får de kommunikationen mellan ekonomisystemet och webbutiken att flyta smidigt.

Så här fungerar integrationslösningen

Susanne Kvamme på Hillesvåg Ullvarefabrikk berättar hur deras integrationslösning fungerar.

– När kunden lägger in och betalar beställningen i webbutiken skapas den automatiskt i Uni. Vi hittar sedan beställningen i översiktsvyn där alla beställningar ligger. Dessutom skickar webbutiken ett e-postmeddelande som meddelar oss att en ny order har kommit in, berättar hon.

Skärmdump från ull.no

Webbutiken uppdateras med produkter, beskrivningar och rabatter direkt från Uni Økonomi. Integrationen som Maksimer har skapat mellan webbutiken och Uni Økonomi V3 fungerar så att när ändringar görs i Uni, uppdateras dessa även i webbutiken.

– På det sättet kan kunderna som handlar i webbutiken vara säkra på att de får rätt priser när de lägger en beställning, säger Kvamme.

De inkommande beställningarna behandlas i Uni som alla andra beställningar.

– Vi packar varorna, skannar plocklistan och skickar meddelande till EDI-systemet att beställningen är klar för leverans, säger hon. Kunden får då meddelande om att beställningen är på väg att skickas.

Susanne Kvamme på Hillesvåg Ullvarefabrikk märker en ökad försäljning i webbutiken med moderna betalningslösningar.

– Eftersom beställningarna betalas online stängs de öppna posterna i ekonomisystemet när beställningen faktureras i Uni. På det sättet är vi alltid uppdaterade med kundfordringarna i redovisningen.

Märker ökad försäljning med Vipps

Efter att Ull.no lagt till stöd för Klarna och särskilt Vipps, märkte de en ökad konvertering i webbutiken. – Det blev mycket enklare för kunderna att genomföra köpet i kassan när vi kan erbjuda dessa betalningsmetoder, säger Susanne Kvamme.

Tidigare erbjöds endast faktura, kort och PayPal. – Behovet av inkasso och påminnelser var större tidigare. Det är mycket mindre arbete med betalningsuppföljning nu när vi kan erbjuda dessa betalningsmetoder. Särskilt upplever vi att kunderna uppskattar Vipps-integrationen.

Hillesvåg Ullvarufabrik erbjuder fortfarande fakturabetalning för företagskunder.

– Oavsett betalningsmetod kommer beställningarna in i Uni på rätt sätt, så att de automatiskt behandlas utifrån vilken metod som valts, säger hon.

Valde WooCommerce från Maksimer för att få fler möjligheter

Hillesvåg Ullvarefabrikk har haft ett långt och nära samarbete med Maksimer. Först och främst valde de WooCommerce-plattformen för att få fler möjligheter med sin webbutik.

– Vi ville ha större möjligheter jämfört med vår tidigare webbutik, berättar Susanne Kvamme.

Susanne Kvamme står framför en maskin som kardar garnet.

Hon berättar att det är en stor fördel att Maksimer har djup kunskap om ekonomisystemen, i detta fall Uni Økonomi V3.

– Det blir bara bättre och bättre. Det är väldigt tydligt att Maksimer har god kunskap om både ERP-lösningen och WooCommerce och förstår hur allt hänger ihop, säger hon.

– När inte kapaciteten och kunskapen internt är tillräckligt stor är det bra att få hjälp från Maksimer.

5 tips för att komma igång med integrationslösningar

Fokusera på kundupplevelsen

För att uppnå framgång inom e-handel är Susanne Kvamme tydlig med vad fokus bör ligga på:

– Fokusera på kunden. Vad som är bäst för kunden. Om du sätter kunden i första hand blir det naturligt att optimera systemen för att ge kunden den bästa upplevelsen. Vår bonus är att det blir mindre resurskrävande att hantera beställningarna när det mesta automatiseras, berättar hon.

På ull.no kan du beställa både garn och ull.

Hon har till sist ett tips till andra som vill ta e-handel till nästa nivå.

– Jobba nära tillsammans med leverantören. Få så smidig överföring som möjligt mellan systemen. Fokusera på kunden. Om kunden upplever webbplatsen och utcheckningen som svåra hoppar de av köpet. Därför är det viktigt att använda rätt kompetens inom alla områden för att få det bästa möjliga, säger Kvamme.

– Och det gör vi tillsammans med Maksimer.

Om du behöver en integrationslösning mellan ditt ekonomisystem och webbutik är du välkommen att kontakta oss på Maksimer.

Se listan över alla våra integrationslösningar här.

  • Bra att veta om WooCommerce och ull.no

    • Visste du att med WooCommerce kan kunderna få ett vänligt e-postmeddelande som påminner dem om att de har varor i varukorgen om de inte har haft möjlighet att genomföra köpet? På så sätt kan man säkra försäljning som kanske annars hade glömts bort.
    Kunder får en vänlig påminnelse om de glömmer att slutföra sin varukorg.

     

    • Hillesvåg Ullvarefabrikk erbjuder nedladdningsbara produkter i form av stickmönster. Ibland kan du säkra dig bra och spännande mönster gratis, så att du enkelt kan använda upp restgarnet du har hemma.
    • Rabattmatrisen för kunderna läggs in i Uni Økonomi V3. När kunderna loggar in i webbutiken får de automatiskt sina egna avtalspriser.
    • Hillesvåg Ullvarefabrikk säljer garn och ull både till privatpersoner och företag via webbutiken. Typiska företagskunder är garnbutiker och småproducenter.
    • Förutom webbutiken och integrationslösningen använder Hillesvåg Ullvarefabrikk flera tjänster från Maksimer. Analyser, marknadsföring, design och användarvänlighet är också tjänster som Maksimer tillhandahåller till Hillesvåg Ullvarefabrikk genom sin Growth-tjänst.

Kontakta oss idag för att optimera integrationen mellan ditt ekonomisystem och webbutiken.

E-post: post@maksimer.se