– Det är när webbutiken är lanserad som arbetet verkligen börjar
Det säger Jostein Nyquist, ledare för eCommerce-manager-teamet på Maksimer. ”E-commerce manager for hire” är en tjänst från Maksimer som hjälper alla som arbetar med e-handel att hitta möjligheter, strategier och planer för att göra deras närvaro mot försäljning så bra som möjligt.
Jostein Nyquist har genom sin bakgrund från sportbranschen arbetat i både små och stora detaljhandelsbutiker.
Han har därför en solid erfarenhet som gör att han känner till vilka utmaningar och inte minst möjligheter nätbutiker – som vill bli framgångsrika – står inför.

– Alla vi som arbetar som eCommerce-manager på Maksimer har drivit egna butiker tidigare, så att vi själva har varit på golvet och förstått hur hela konceptet fungerar, både för dem som endast har en nätbutik och för dem som har en fysisk och nätbutik på samma plats, säger han.
Förstår hur allt hänger ihop
Nätbutik är kärnan i det Maksimer arbetar med. Men Nyquist säger att det är viktigt att se den stora bilden för att kunna dra i de rätta trådarna.
– Det är ingen idé att bara ha fokus på nätbutiken om inte de andra sakerna är på plats, säger han. Han nämner integrationer, logistik och betalnings- och fraktavtal som viktiga faktorer.
– Saker måste ställas upp rätt. Hur ska betalning fungera? Ska kassasystemet prata med nätbutiken? Vad sägs om ERP, lager och logistik? Hur ska man slutföra en beställning?, frågar han.
– Detta är inte något alla är förberedda på när de skaffar en e-handelslösning. Men det är detta Maksimer hjälper till med. Man måste förstå hur allt hänger ihop. Det handlar om att ställa upp en struktur och en ordreflöde som ger en så effektiv arbetsdag som möjligt för butikerna.
Läs hur Norlux har fått god hjälp med sina system genom Maksimers e-handelsmanager-tjänst.
Välj rätt kompetens
Det är utmanande att vara i en uppstartsfas. Och kompetensen som behövs för att lyckas på nätet skiljer sig från kompetensen som behövs på andra områden i butikens verksamhet. Maksimers tjänst hjälper företag att lyckas med e-handel utan att behöva anställa egna dedikerade resurser för ändamålet.
Nyquist förklarar att det fanns ett behov för Maksimer att erbjuda denna tjänst, både strategisk och operationell support.
–Traditionellt har e-handelsleverantörer haft en passiv förvaltning med drift och supportavtal, där kunden skickar e-post och får svar från kundtjänst – utan att leverantören tar fullt ansvar för hur kunden driver, vad de behöver hjälp med och hur de kan lyckas med sin webbutik, säger Nyquist.
–Det som är lätt att glömma är att när webbutiken lanseras börjar arbetet på allvar. Det räcker inte med en fin webbutik. Den kommer inte att sälja sig själv. Den måste ständigt utvecklas och anpassas för att hänga med konkurrenterna. Inte minst måste man arbeta målinriktat för att göra webbutiken synlig för relevanta kunder.
Vad gör en e-handelsexpert?
Jostein Nyquist berättar att de har fasta kunder som de arbetar fysiskt hos. – Vi sitter mer hos kunden än andra konsultbyråer. Det har varit viktigt från dag ett, säger han.
Poängen är att Maksimer ska vara närvarande, särskilt i uppstartsfasen.
–Vi ska inte bara vara ännu en projektledare eller en SEO-specialist. Vi ska arbeta mer med kundresan, konverteringsoptimering och rätt trafik. Vi blir den länken som kunden behöver för allt som har att göra med e-handel, säger Nyquist.
E-handelsexperterna på Maksimer har teknisk kompetens för att veta hur de precist och korrekt ska uppskatta och kommunicera med utvecklarna och berätta för dem vad de ska göra och inte göra. På det sättet kan man lyckas bättre med sina uppdrag.
–Då blir kunden mer nöjd eftersom vi inte bara levererar funktioner efter behov, utan också efter förväntad leveranstid och pris, säger den erfarna e-handelsexperten.
Om e-handelsexperterna:
E-handelsexpertena har kompetensen att svara på frågor om allt som rör din webbutik. De kan ställa de rätta frågorna för att klargöra vad du behöver, hur det kan implementeras och vilken effekt det kommer att ha.
Därefter blir e-handelsexpertarna länken mellan kunden och utvecklarna på Maksimer, så att de kan skapa en bra kravspecifikation och vara kommunikatören i processen.
- Arbeta strategiskt
- Skapa årsplaner
- Aktivitetsplaner
- Innehåll
På det sättet kan alla parter lyckas bättre och tidigare än förväntat, både vad gäller leveranstid och pris.
Läs mer och beställ din e-handelsexpert här.
Kontakta oss för att se hur du kan dra nytta av din e-handelsplattform på bästa sätt.
E-post: post@maksimer.se
Telefon: +46 8 580 976 20