5 tips för att maximera samspel mellan ERP och webbutik

Om du driver handel både fysiskt och online behöver du ett bra ERP-system som tar hand om ekonomistyrningen. Dessutom behöver du naturligtvis en robust e-handelslösning som passar dina behov.

Utöver detta är det en stor fördel att ha en integration som kopplar samman dessa två system tätt för att minska behovet av manuella uppgifter och tråkiga rutiner.

Maksimer har ett eget integreringsteam som dagligen arbetar med dessa utmaningar och har skräddarsydda lösningar för att göra integrationer mellan olika ERP-system och e-handelsplattformar som WooCommerce, Shopify, Magento och Litium så enkla som möjligt.

Øyvind Flatekval, Head of Integration på Maksimer, har lång erfarenhet av både ERP-system och olika e-handelsplattformar.

Han berättar att rätt kompetens är mycket viktig för att få en så bra integrationslösning som möjligt.

– Det viktigaste är att planera väl och söka hjälp och expertis för att få svar på alla frågor du har, berättar han.

Du bör lägga tid på det du kan och tjänar pengar på.

– Använd inte onödig tid på det du inte kan. Använd istället din tid på det du är bra på. Det tjänar du mycket på i längden.

Han har utarbetat en lista med 5 tips om hur du går tillväga för att säkra den bästa integrationslösningen mellan ditt ERP-system och webbutiken.

1: Bra samarbetspartners

Det första du bör göra är att prata med leverantören eller återförsäljaren av ditt ERP-system och kolla vilka rekommendationer de har för integrationen mellan ERP och e-handelslösningen.

Har de erfarenheter från detta tidigare? Har de redan lösningar som är skräddarsydda för dina system?

– Gör research, sök på nätet och fråga om erfarenheter från andra som har gjort samma sak, säger Øyvind Flatekval.

2: Struktur i produktregistret

Har du nödvändig struktur i ditt produktregister för att kunna exponera det på nätet?

Traditionella ERP-system kan bli tunga om du har ett stort produktregister att underhålla.

Bra bilder och produktinformation är avgörande för framgång online. Bedöm därför om du har tillräckligt bra system för att göra produktinformationen och strukturen så bra som möjligt.

– En bra leverantör av PIM-lösningar kan vara en bra plats att börja. Även om ERP-systemet är navet i företaget kan det vara en bra idé att undersöka om du behöver ett PIM-system, säger Øyvind.

Läs mer om vad ett PIM-system är och vad det kan göra för dig.

 

3: Inköpskompetens

Se till att du har inköpskompetens när du integrerar ERP med e-handel.

– Att använda ett nytt system som du inte är bekant med och tror fungerar på ett specifikt sätt kan leda till en lång och svår process både för dig och e-handelsleverantören, säger Øyvind.

Han rekommenderar att du knyter till dig expertis som känner både din ERP-lösning och e-handelsplattformen.

– Lär dig systemet eller se till att du har nödvändig kompetens som kan assistera i processen.

Saker du bör tänka på:

  • Synkroniseringsflöde: Vilka data ska flyta mellan systemen?
  • Betalningslösningar: Klarna, VISA, Vipps.
  • Fraktalternativ: Integrerade fraktlösningar som beräknar frakten i webbutiken.
  • Orderflöde: Automatisk avslutning av öppna poster vid betalning och hantering av kreditnota.
  • Rabattmatriser: Prisavtalen med kunderna bör också vara tillgängliga online.

4: Städa upp i grunddata

Rensa upp i kundregistret, produktregistret, produktgrupper och priser. Se till att data är uppdaterade och att enhetsbeteckningen är korrekt, som till exempel att produkterna är definierade med stycken, kilo, meter och liknande.

– Konsekvenserna av dåliga grunddata kan vara duplicerade kundkonton i webbutiken, produkter med felaktigt pris eller försäljning av produkter i fel förpackning, berättar Øyvind.

Detta kan leda till felaktiga beställningar som kräver mycket tid för kundservice för att rätta till.

5: Testa lösningen noggrant

Avsätt tid för att testa lösningen. Ha tydliga förväntningar på hur det ska fungera. Bestäm vilka data som ska flöda mellan systemen och genomför noggranna tester innan du sätter integrationen i produktion.

– Det kan bli mycket att rätta till om integrationen inte har testats tillräckligt noggrant. Se därför till att lösningen är vältestad och att data hamnar på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Øyvind Flatekval.

Låt oss hjälpa dig att hitta den perfekta integrationslösningen

Maksimer hjälper dig att välja rätt lösning genom att vara en certifierad partner för WooCommerce och Litium Commerce Cloud, samt en certifierad integrationspartner för flera nordiska ERP-system.

Maksimer erbjuder skräddarsydda och standardiserade integrationslösningar mot:

Kontakta oss så har vi ett oförbindande samtal om hur vi kan hjälpa dig med e-handelslösningar.