5 tips för att optimera din webbutik för lokala sök på Google
Lokala sök på Google inträffar när människor söker efter företag eller tjänster på en specifik geografisk plats. Det kan vara allt från restauranger och caféer till butiker, tandläkare och frisörer.
Dessa är kunder som du vill locka till både din fysiska butik och din webbutik. I denna artikel kommer vi att titta på hur du kan optimera din webbutik för lokala sökningar och ge dig användbara verktyg och tips längs vägen.
När någon gör en lokal sökning visar Google resultat som är anpassade efter användarens specifika geografiska plats.
Eivind Nessen Tangen arbetar på tillväxtavdelningen på Maksimer. Han ansvarar för analysgruppen och har under flera år sett hur lokala sökningar kan optimeras för webbutiker.

Han utvecklar konkret vad lokala sökningar är:
– Det är främst sökningar som görs via mobiltelefon och sökningar i kombination med platsnamn. Till exempel ”tandläkare Bergen”, ”advokatfirma Sandnes” och liknande, säger han. – Om du tar upp din telefon och söker efter ”pizza” kommer Google att ge förslag på var du kan köpa pizza i närheten av där du befinner dig.

Låt oss utforska närmare hur potentiella kunder i köpläge och på språng kan upptäcka din butik genom att använda Google.
Skapa en Google My Business-profil
– Det viktigaste du kan göra är att börja med en Google My Business-profil, säger Eivind.
Google My Business, även känt som Google Bedriftsprofil, är en gratis tjänst från Google som ger företag och organisationer möjlighet att skapa en profil som visas i Google-sökningar och på Google Maps.
Företagsprofilen visar information som namn, adress, telefonnummer, öppettider, bilder och recensioner. Den kan också inkludera en länk till företagets webbplats och sociala mediekonton.
– Lägg till relevanta kategorier och de mest sålda produkterna eller tjänsterna i profilen. Om du även kompletterar med aktiva sociala medieprofiler, videor på din optimerade YouTube-kanal och egna landningssidor på webbutiken för relevanta sökord, kommer Google att få tydliga signaler från dig om vad du erbjuder. I kombination med din plats kan detta ge goda resultat i lokala sökningar, säger han.

Skapa en YouTube-kanal
– Ladda upp enkla videor om nya produkter, erbjudanden och kampanjer, föreslår Eivind.
YouTube är en av världens största sökmotorer och ägs av Google. Genom att skapa videor som är optimerade för lokala sökningar kan du öka dina chanser att upptäckas av potentiella kunder som söker efter relaterade produkter eller tjänster.
– Genom att inkludera lokala sökord som platsnamn i videorubriker, beskrivningar och taggar kan du öka dina chanser att bli upptäckt av potentiella kunder på din lokala marknad, berättar han.
Uppdatera dina sociala medier
Håll dina sociala mediekonton uppdaterade och relevanta. Det finns stor värde i att länka till dina artiklar och framför allt YouTube-videor på sociala medier.
– Detta gör att fler människor ser dina videor. Och videor med högt antal visningar, kommentarer och interaktioner gör att Google rankar dem högre. I kombination med att ange platser på videorna enligt tips 2 kommer detta bidra till att ranka högt i lokala Google-sökningar, säger Eivind.
Han uppmanar till att publicera erbjudanden, nya produkter och kampanjer på sociala medier för att visa att du är aktuell och relevant.
– Använd också annonseringsplattformarna för olika sociala medier och rikta in dig på lokala målgrupper, uppmanar han.
Dessutom kan det vara smart att sponsra lokala evenemang och aktiviteter.
– Det kan vara mycket fördelaktigt för lokal varumärkesbyggande.
Uppnå värdefull feedback från dina kunder
Positiva omdömen från ”jungeltelegrafen” är ovärderliga! Kunder som ger dig bra feedback kommer att hjälpa andra att hitta och handla hos dig.
– Var aktiv och be om feedback från kunderna via din Google My Business-profil. Du kan enkelt skapa en länk till din profil så att kunderna enkelt kan lämna feedback, förklarar han.
Eivind uppmanar till att vara aktiv och be om feedback från kunderna via Google My Business-profilen. Om du har en fysisk butik kan du också göra det enkelt för kunderna att ge feedback genom att ha en QR-kod i kassan eller på kvittot som kunden kan använda.
– Skapa en QR-kod i till exempel Canva eller andra program som länkar till din företagsprofil och placera den tydligt synlig vid kassan. Berätta för kunderna att du uppskattar deras feedback, säger Eivind.
Detta blir ett naturligt sätt att hålla din Google-profil aktiv.
– Det bygger också förtroende, så länge feedbacken speglar nöjda kunder.
Google värderar inte antalet stjärnor, men bra feedback ger kunderna en trygghet som ofta resulterar i fler klick och ökade försäljningar.
– Naturliga nyckelord i recensionerna är det viktigaste, förklarar Eivind.
Använd Googles egna verktyg – till fullo
Användningen av Googles egna verktyg som Google Posts och Google Shopping kan ha en positiv inverkan på lokala sökningar i Google.
Google Posts: Google Posts är en funktion som låter dig publicera direkt på din Google My Business-profil. Genom att använda Google Posts kan du dela uppdateringar, erbjudanden, evenemang och annat relevant innehåll direkt i sökresultaten.
– Detta ger dig en extra möjlighet att marknadsföra dig själv och kommunicera med potentiella kunder som söker efter ditt företag eller relaterade sökord, förklarar Eivind.
Google Shopping: Genom att koppla Google Merchant Center till din Google My Business-profil kan du visa dina produkter direkt i Google-sökningar och Google Shopping-resultat när användare söker efter relaterade produkter i ditt område.
– Detta är särskilt användbart för företag med fysiska butiker som vill marknadsföra och sälja produkter lokalt. Detta kan öka chanserna för att potentiella kunder i närheten hittar dig när de söker efter relevanta produkter på Google, säger han.
Han nämner också användningen av Google Merchant Center som ett effektivt sätt att öka synligheten för butikens produkter.
– Det är en plattform som låter e-handlare och återförsäljare ladda upp produktdata till Google. Med Google Merchant Center kan du ladda upp detaljerad information om dina produkter, som till exempel lagerstatus.
Han delar en positiv upplevelse han hade med detta under ett besök i USA nyligen:
– Jag letade efter ett specifikt par skor i Orlando. Genom en enkel sökning på Google kunde jag se att de hade kommit in i lager i en butik – innan de ens hade placerats på hyllan, förklarar han.
Hur kan Maksimer hjälpa dig?
Maksimer har ett eget Growth-team som hjälper din butik med lokal sökmotoroptimering.
– Vi går systematiskt igenom tillgängliga data för att få en bild av den nuvarande situationen. Baserat på detta gör vi en bedömning av vad som saknas och vilka åtgärder som kan ge bra resultat – på kortast möjliga tid. I denna process tittar vi också på relevanta konkurrenter i ditt närområde och kartlägger konkurrenssituationen.
Metoderna och verktygen som Maksimer använder sig av är främst Google Ads och Google Analytics.
– Här hittar vi data som kan sorteras och analyseras för att identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Genom Google Search Console och verktyget SEMrush följer vi utvecklingen av placeringen i sökmotorerna, potentiella förbättringar och eventuella fel som kan åtgärdas.

Om du vill ha de bästa lösningarna för att optimera din webbutik, kontakta Maksimer idag.
Kontakta oss idag för att komma igång med lokal sökmotoroptimering och få högre ranking för din webbutik på Google.
E-post: post@maksimer.se
Telefon: +47 55 91 31 35